Facebook avslöjar vad du köper på nätet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-26

Användare rasar – nu är nätverkssajten i blåsväder igen

AVSLÖJAD AV FACEBOOK. Allt du köper online när du är inloggad på Facebook blir offentligt. Nu rasar medlemmar i USA.

Facebook avslöjar vad du lagt under granen.

En ny typ av annonsmotor läser av allt du köper online och skickar sedan informationen till dina vänner.

I USA har avslöjandet fått Facebook-användare att rasa.

Det internetburna nätverket Facebook pressas allt hårdare att omvandla klick till pengar.

Nu avslöjas att ett verktyg för att få fart på shoppingvanorna baktänt ordentligt.

I USA rasar medlemmar över att man fått hemliga inköp avslöjade och spridda.

Verktyget, kallat Beacon, skapades för att känna av köpvanorna hos den nätburna generationen och locka andra att haka på en köpvåg.

Istället har man alltså retat gallfeber på målgruppen, rapporterar brittiska The Times.

Värt miljarder

Det började med ett meddelande på en anslagstavla.

”Matt i New York vet redan vad hans flickvän tänker ge honom i julklapp. Hur det kommer sig? Jo, en ny applikation på Facebook sprider automatiskt information om allt du köper medan du är online – till alla dina vänner på Facebook.

Utan ditt medgivande och utan att någon bett om det dyker det upp i flödet av nya händelser.”

Nu rullar en ny våg av ilska mot nätverkssajten, som tidigare fått hård kritik för att man tar hand om och för evigt lagrar all information medlemmar lagt in – även om medlemmen går ur eller raderar.

Integritetskänsliga uppgifter eller inte har inte haft någon betydelse.

I USA har bland annat personer som köpt biljetter online hävdat att de inte sett att biljettsajten innehållit en möjlighet att kryssa bort att information om köpet sprids till de personer man lagt in som vänner.

Facebook och Myspace

Bakgrunden till Beacon är experternas övertygelse om att sociala nätverk erbjuder nya lukrativa möjligheter för näthandeln.

Kopmpisar som berättar att de köpt något man gillar är bevisat mer effektivt än vanlig reklam när det gäller att öka handeln.

En färsk rapport i Storbritannien beräknade nyligen att rekommendationer från kompisar när det gäller varor kan lägga ytterligare 750 miljoner pund till miljardintäkterna för julhandeln i landet – ett nätburet kompistipsande värt motsvarande svindlande 9,8 miljarder kronor.

Främsta målgruppen finns på just Facebook men även Myspace.