Växlingskontor tar inte emot ukrainsk valuta
Publicerad 2022-03-10
Flera växlingskontor har stoppat handeln med den ukrainska valutan hryvnia. Det innebär att människor som flytt Ukraina till Sverige inte kan växla in sina pengar.
– För tillfället tar vi inte emot det. Men vi försöker hitta vägar framåt, säger Tom Friberg, kommunikationschef på Forex.
Normalt sett förekommer inte hryvnia, den ukrainska valutan, i några större mängder utanför landets gränser. Men sedan människor som flyr kriget i Ukraina börjat komma till Sverige har Forex märkt av en markant ökning.
– Vi hade en väldigt liten mängd i våra butiker i Norden, som sedan har tiodubblats inom loppet av knappt en vecka. Det är inga gigantiska belopp men det har ökat rejält, och vi gissar också att efterfrågan på att vi ska ta emot den här valutan kommer att öka ytterligare, säger Tom Friberg.
Stoppar handel
Men från och med torsdagen har Forex stoppat all handel med hryvnia.
– Det normala i en sådan här konflikt, när valutan har ett sådant volatilt värde från dag till dag och minut till minut, är tyvärr att stänga handeln. Annars köper vi pengar som riskerar att bli avsevärt mindre värda.
Inte heller företaget Changegroup tar emot hryvnia, rapporterar tidningen Mitt i.
– Vi har stoppat ukrainska pengar i och med att vi inte kan göra oss av med dem själva. Det blir en kostnad för oss när vi inte kan sälja dem vidare till Loomis som levererar våra pengar. Det mesta sköts via vårt huvudkontor i London och vi får order därifrån hur vi ska hantera sådana här saker, säger Sanna Karlsson, som jobbar med administration på Changegroup, till tidningen.
Vill hitta lösningar
Forex arbetar dock med att hitta alternativa lösningar på problemet. Till exempel tar de kontakt med biståndsorganisationer som arbetar på plats för att se om de behöver valutan.
– Det vore ett sätt för oss att vara en intermediär, så att vi kan ta emot valuta från de krigsflyktingar som kommer hit och sedan förse de biståndsorganisationer som är på plats i Ukraina så att de kan använda sig av den lokalt, säger Tom Friberg.
– Andra sätt framåt är att kontakta de myndigheter som är mest berörda för att se om det kan finnas vägar där.