Flygkaos – barnen fick sova på golvet
Uppdaterad 2023-07-20 | Publicerad 2023-07-19
Under tisdagen fick Ulrika Frygnell en överraskning hon sent ska glömma.
När hon skulle resa hem från Mallorca till Stockholm gick inte planet – och hennes son tvingades sova på golvet.
– Barnen grät och sov på bagagebanden, säger Ulrika Frygnell, resenär vars son sov på flygplatsen.
Det var vid 15-tiden på tisdagen som Ulrika Frygnell fick ett sms från Ving. I det stod det att hennes plan skulle ha femton minuters försening. I stället för 23.55 skulle det lyfta 00.05.
– Men när vi kom till gaten väntade vi – utan att få någon information – fram till klockan 01 på natten, säger Ulrika .
Trots att flygplanet stod redo informerades resenärerna varje timme om att en teknisk undersökning skulle fördröja flyget.
– Det kom ett sms klockan kvart över ett, och ett klockan två. I båda stod det mer eller mindre samma sak: ”teknikern behöver mer tid” och ”problemet är den lagstadgade besättningsvilan”, säger Ulrika Frygnell.
Flyget sköts upp tills nästa dag
Vid tre-tiden på natten kom nästa sms. Flyget hade skjutits upp till klockan 14 nästa dag och ”Ving ansträngde sig för att hitta hotellrum”.
– Vings personal kom då och skickade ner oss till bagagebandet. Men väskorna kom aldrig, berättar Ulrika.
Nästa sms från Ving kom vid halv sex på morgonen.
I det stod det att alla hotell på Mallorca var fullbokade och att resebolaget inte kunde hitta fler rum.
Barnen prioriterades bort
Eftersom många passagerare då väntat i flera timmar var de både trötta och arga.
Ett flertal resenärer har hört av sig till Aftonbladet om samma sak: De som fick hotellrum var vuxna personer medan barnen prioriterades bort.
När Ulrika och sonen Vilhelm, 10, gick fram till personalen och frågade om sovplatser fick de informationen att det inte fanns några rum.
Och på de privata bokningssajter som Ving hänvisade till var hotellen fullbokade.
– Vi var då tre barnfamiljer som begav oss till biluthyrningen för att hyra en bil att sova i. Men klockan sju på morgonen fick vi som tur var tipset om ett hotell i Magaluf, säger Ulrika.
De tre familjerna hade tur. Andra barnfamiljer hade nämligen hänvisats tillbaka till gaten redan vid fyratiden.
– Barn grät och sov på bagagebanden.
”Frustrerad och arg”
Klockan åtta på morgonen kom Ulrika och Vilhelm till ”vuxenhotellet” på Magaluf och fick sova i två timmar.
– Jag är frustrerad och arg. Det var otillräcklig information från början. Det tog fem timmar från att vi fick information till att vi kom ut från flygplatsen. Vissa stackare blev ju kvar där, säger hon och tillägger:
– De måste ju ha ha en plan över vad som händer i sådana här fall. Det är fullt förståeligt at man under högsäsong inte kan kontrollera allt, men en kompensation, personal, information och någon slags sovmöjlighet för barn. Jag förväntar mig bättre informationsflöde, säger Ulrika Frygnell.
Ursäkt från Ving
Vings kommunikationschef Claes Pellvik förklarar incidenten genom att endast vuxenhotell med åldersgräns var lediga.
– Och eftersom managers och ledningar som måste godkänna beslut om att ta emot barn inte var tillgängliga kom besluten att tillåta barnfamiljer först på morgonen, säger Claes Pellvik.
På Vings hemsida kan resenärer reklamera det mycket försenade flyget och få en kompensation för de utgifter man gjort i samband med hotell eller annat.
– Vi fick inte ens vatten, utan de hänvisade oss till automaterna, säger Ulrika.
Resebolaget beklagar det som hänt.
– I det här fallet lyckades vi inte bra. Vi försökte hitta alternativa flygplan och det var svårt mitt i natten. Det är en tråkig händelse vi inte är stolta och glada över, säger Vings kommunikationschef Claes Pellvik och tillägger:
– Vi beklagar verkligen. Det var flera olyckliga omständigheter som ledde till detta. Vi tar till oss och försöker vara så transparanta som möjligt i framtiden.
Klockan 16.09 i dag kunde flyget äntligen lyfta och Ulrika och Vilhelm komma i väg mot Stockholm.