Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Stjärnorna talar om vem du är

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-20

Kändisinredning blir allt populärare – och vi väljer referens med omsorg

coolt kontor Jimi Hendrix är Ellen Tejles (längst fram), och Katja Uneborgs ansikte utåt. ”Jimi var perfekt för oss. Jag älskar gammal 60-70-talspsykedelika”, säger Katja.

Vi dekorerar våra hem med Jimi Hendrix, Audrey Hepburn och Astrid Lindgren.

Genom ikonerna vill vi förtydliga vilka vi är, menar trendexperten Stefan Nilsson.

Stefan Nilsson.

Vilket ansikte får ge karaktär åt ditt hem? En stiliserad bild av Audrey Hepburn som sin rollfigur Holly Golightly? Det ger en fingervisning om vem du är och vad du gillar. Enligt trendexperten Stefan Nilsson blir det allt viktigare för oss att just visa vilka vi är. Och det gör vi förstås med olika metoder.

– Framför allt blir vi våra produkter. Man kommer hem till varandra och då ska man kunna läsa av vem man är hemma hos. Aha! Selma Lagerlöf på bild – han tycker om klassisk litteratur som är lite snäll. Allting blir ett ställningstagande, vi väljer ofta ikoner som står för någonting som vi gillar, säger Stefan Nilsson.

Kan feltolkas

Att sända så tydliga signaler som möjligt har också blivit viktigt. Det gäller att välja sina referenser med omsorg om man inte vill ge för mycket tolkningsutrymme åt betraktaren. Det finns förstås ikoner som kan feltolkas och ge fel budskap om vem du är. ”Rätt” signal är lätt att läsa av.

– Jag tror att man vill undvika tveksamheterna om man inte är tveksam själv och medveten om att man sänder dubbla budskap. Vill man ha en bild på John Wayne för att han är macho eller för att man gillar hästar? Väljer man en manlighets-John Wayne så kanske man vill komplettera med en Steve McQueen också för tydlighets skull, säger Stefan Nilsson.

Vi vill profilera identiteten

Att vi anstränger oss allt mer för att visa vilka vi är genom produkter hör också ihop med vår strävan att vara individer, inte som alla andra. Ju starkare ikon – desto tydligare profilering av den egna identiteten.

Vad trendexperten Stefan Nilsson ser i våra hem är att inredningen blir ikonifierad. Det behöver inte nödvändigtvis vara en bild på en person utan kan lika gärna vara en designmöbel från 50-talet.

– Vi letar efter saker som bekräftar oss och som skiljer ut oss. Om alla gillar Charlotte Perrelli så behöver vi inte ha henne på väggen. När det blir för kommersialiserat så urholkas det.

Därför blir Marilyn Monroe en ganska svag ikon och det är Audrey Hepburn också på väg att bli, menar han.

Stina Nygårds

Följ ämnen i artikeln