PRISCHOCKEN

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-16

Dosorna blir mindre – och går upp till över 40 kronor efter nyår

UNDER LÄPPEN PÅ EN MILJON SVENSKAR. Det svenska snusandet ses med oblida ögon av EU. Efter nyår chockhöjer både finansdepartementet och tillverkaren priset. Tobaksskatten kommer att vara mer än 15 kronor per dosa och dessutom blir förpackningarna mindre.

Efter nyår chockhöjs priset på snus både av finansdepartementet och snusfabrikanten med monopol.

Dessutom blir snusdosorna mindre.

Räkna med att betala runt 43 kronor för en krympt dosa Ettan lössnus.

Swedish Match försvarar sin kommande höjning på två kronor per dosa lössnus med att man inte höjt sina priser alls på ett år.

Efter nyår kommer dessutom nästa chockhöjning av skatten, som då är uppe i drygt 15 kronor per ask.

Snusare kommer att få betala runt en femma mer per ask – i flera fall ännu mer.

Mindre dosor

Swedish Match säger att man vill mildra smällen för konsumenterna genom att dessutom minska storleken på lössnusaskarna från 50 till 45 gram – samtidigt som man lägger på en tvåkrona.

– Det mesta av den här chockhöjningen är skatt. Och den slår väldigt hårt mot lössnuset. Efter nyår kommer bara tobaksskatten per dosa att vara 15:12. Till det kommer sedan handlarens marginal och momsen på alltihop, säger Ulf Svensson, informationschef vid Swedish Match.

Att askarna krymper beror på att tillverkaren vill minska prischocken.

– Eftersom skatten slår så hårt på lössnus vill vi se till att konsumenten får mindre kontantutlägg. Därför minskas innehållet i dosorna lössnus till 45 gram.

Enligt en branschkälla är tillverkarens prishöjning 37 procent per dosa, uppger TT.

Minst en femma

Hur mycket handlarna väljer att höja snuspriset är fortfarande oklart. Men för den som köper snus över disk går priset sannolikt upp med minst en femma och i många fall ännu mer.

Riktpriset för en dosa General lössnus går upp till 43 kronor och priset för Ettans lössnus beräknas bli ungefär detsamma.

Även portionssnuset går upp i pris.

Swedish Match, som har 90 procent av snusmarknaden i Sverige, försvarar sig med att det mesta av chockhöjningen som kommer ändå är skatt.

– Den totala skattehöjningen på ett år blir 170 procent på snuset och det tycker vi är för mycket, säger Ulf Svensson, informationschef vid Swedish Match.