Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

”Det går att begära skadestånd”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-18

Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg chattade med läsarna om de sena utbetalningarna

”Enkelt, snabbt och rätt.”

Det är Försäkringskassans tre ledord sa generaldirektör Curt Malmborg när han chattade med aftonbladet.se:s läsare.

Men om kassan inte lever upp till ledorden - begär skadestånd.

– Det finns möjlighet att begära skadestånd om man lidit ekonomisk skada, säger Malmborg.

säger: Varför strular ni så mycket med pengarna Curt Malmborg?
Curt Malmborg säger: Vi har haft problem med utbetalningarna under sommaren. Men nu börjar vi komma ifatt och ser vi till de "stora talen" så hinner vi med. Vi jobbar hårt för att det ska bli bättre.
Fredrik, Student säger: Vilka åtgärder tänker ni ta till inom Försäkringskassan för att klara av denna kris som uppstått?
Curt Malmborg säger: Vi har redan vidtagit en mängd åtgärder - mer personal inne, alla medarbetare jobbar stenhårt och det ser nu betydligt bättre ut än det gjorde i augusti.
säger: Det är inte bara betalningarna som strular: Andra veckan i juli skickade jag in min ansökan om havandeskapspenning. Har sökt från och med 1 oktober. Den långa tystnaden har brutits med följande besked: Vi har inte påbörjat ansökningarna för oktober men planerar göra det inom kort. 13 dagar kvar och jag vet inte om jag får gå hem eller inte. Det är omöjligt att få tag i någon som kan ge raka svar. Situationen är redan nu ohållbar. Min chef har fått ta in en ersättare trots att hon inte vet om jag får havandeskapsledighet. Min plats kan inte stå tom då jag arbetar med människor som behöver omsorg.
Curt Malmborg säger: Jag kan tyvärr inte svara just om ditt ärende. Men vänd dig direkt till kundcenter 0771-524 524 så ska de kunna hjälpa dig vidare så du får ett besked.
säger: Hej Curt! Stämmer det att det är många handläggare på försäkringskassan som blir sjukskrivna för mental utmattning? Mvh Anders
Curt Malmborg säger: Nej det stämmer inte. Vår egen sjukfrånvaro har minskat rejält de senaste åren.
Göran säger: Hej! Eftersom era sena utbetalningar har orsakat mig ganska stora skador i form av förseningsavgifter, räntor och uteblivna affärer kommer jag att begära skadestånd från er. Hur ställer du dig till det?
Curt Malmborg säger: Det finns möjlighet att begära skadestånd om man lidit ekonomisk skada. Vänd dig till Försäkringskassan, processjuridiska enheten. Alla fall prövas individuellt.
Anna säger: Har du någonsin själv fyllt i en av era egna blanketter? Hur gick det i såfall? Min erfarenhet är att de är fruktansvärt mycket krångligare än de borde vara! (Och då är jag ingen underbegåvad individ direkt.)
Curt Malmborg säger: Jag håller med dig att våra blanketter ibland är krångliga, vi jobbar för att förenkla dem. Men vi kan inte göra dem enklare än regelverket som regering och riksdag beslutar om.
Nagik säger: Vad beror dessa problem på och kunde de inte förutses? Ni har ju många år på nacken. Ni har klarat andra somrar mer smärtfritt.
Curt Malmborg säger: Jovisst det är klart att vi kan vara självkritiska, men just det här året liknar inget annat år - samtidigt med flera stora förändringar i socialförsäkringarna så gör vi också totalt om vår organisation och arbetssätt för att det ska bli bättre för medborgarna.
Kunden säger: En kvinna på FK hävdar att ni inte är ekonomiskt ansvariga för era kunder. Vad anser du om det? En annan hävdade att jag kunde skicka in kvitton på utgifter som FKs försening orsakat och få ersättning. Stämmer det?
Curt Malmborg säger: Se tidigare svar, till Göran. Det finns möjlighet att begära skadestånd.
Stefan säger: Hej, jag skall bli pappa i februari, vågar man ta ut föräldraledighet utan att riskera och hamna hos Kronofogden, eller kommer ni vidta åtgärder? Mitt förtroende för er är lågt
Curt Malmborg säger: Det är tråkigt att höra att ditt förtroende är lågt. Men nu har vi bra handläggningstider. Just för föräldrar har vi också bra tjänster på Internet, nu kan du också chatta. forsakringskassan.se
säger: Har jobbat i många år på försäkringskassan. Träffar ibland tidigare kollegor som berättar att de känner allt mindre ansvar för sitt arbete då det bara gäller att få ut pengar, rätt eller fel har ingen betydelse. Vad anser du om detta
Curt Malmborg säger: Vi har tre ledord enkelt, snabbt och rätt och alla tre är lika viktiga. Vi får aldrig ge avkall på rätt.
säger: något som skulle underlätta för er och korta ner er telefonkö är ett utveckla er hemsida. göra den tydlig och skriva de mest relevanta frågorna och svaren där. Är omöjligt att hitta något där i dagsläget. Hade hemsidan varit bra hade färre ring och kommit med frågor.
Curt Malmborg säger: Jag håller med - vi jobbar för fullt med att förbättra och utveckla hemsida så att den kan ge svar på allt fler frågor. Vi har en "digital assistent" Hanna, som redan nu svarar på många frågor.
oscar säger: Finns det nån maxgräns på hur länge man ska få vänta på ersättning? till mej sa dom på fk att det kan ta upp till 6 veckor, nu när det gått 6 veckor ringer jag igen och då har dom inte ens börjat på mitt fall och säger att det kan ta upp till 6 veckor till. Nu är mina sparpengar slut, ska jag bli tvungen att ta ett banklån för att överleva?!!!
Curt Malmborg säger: Jag tycker du ska ta kontakt med kundcenter 0771-524 524. Jag vet inte vilket ärendeslag det är, 12 veckor låter mycket långt.
Jag vet att ni är medvetna om era problem. Tycker du att anmälningar till JO och Länsrätten är något som hjälper er att åtgärda problemen snabbare ? Curt Malmborg säger: Ja, vi tål att bli granskade och tar lärdom och åtgärdar dom fel som finns. Det är också viktigt att få besked om att vi gör rätt, vilket också är det vanligaste i länsrätten.
marie säger: Hejsan! jag har väntat i 9 veckor på mina pengar från er.. när jag ringer er fick jag till svars att jag skulle låna pengar av grannen tills ni hade kommit ifatt???!! tycker du det är rimligt att man ska få ett sådant svar?
Curt Malmborg säger: Nej det tycker jag absolut inte.
mrsmama säger: Det är ju helt omöjligt att komma i kontakt med någon på kundtjänst...alltid hög belastning eller så är man i plats 476 i kön...vad ska ni göra åt det problemet?
Curt Malmborg säger: Jag vet inte när du ringde, men vi får nu allt bättre svarstider. I morse när jag provringde var det bara några minuters väntetid.
Kunden säger: Min erfarenhet är att det finns för få "utredare" utav ärenden. Varför anställs det inte fler?
Curt Malmborg säger: Vi har att anpassa oss till den budget vi får av våra uppdragsgivare. Vi har många kvalificerade utredare som gör ett bra jobb, bland annat har vi 3000 personliga handläggare.
Mats_L säger: Hur stor är chansen att man lyckas driva igenom ett skadestånd gentemot FK ? som i allt annat ni gör så anses ni väl sällan skyldiga till era handlingar och skyller på systemfel etc..
Curt Malmborg säger: Det är en individuell prövning och regleras av skadeståndslagen. Jag kan inte svara tydligare än så.
via säger: Tycker du att det är rimligt att tredje part skall bli lidande av era interna problem
Curt Malmborg säger: Nej och vi gör allt vi kan för att inga problem ska uppstå.
säger: Ofta är handläggarna väldigt spydiga, när man har glömt fylla i något, har ni inte utbildning i empati och service?
Curt Malmborg säger: Det beklagar jag djupt. Vi ägnar mycket tid åt bemötandefrågor som är oerhört viktiga för oss. Jag brukar vara med i kundtjänst och då har jag blivit imponerad av den medkänsla och professionalitet som våra handläggare visar, men jag förstår att det kan finnas undantag.
johanbertil säger: Hur lång är väntetiden just nu för att ett ärende ska handläggas? Sökte bostadsbidrag i början av juni...inte hört ett pip än.
Curt Malmborg säger: Det är förnärvarande 6-8 veckor när det gäller bostadsbidrag. Har du ännu inte hört något tycker jag du ska kontakta kundcenter.
Gustaf säger: Du är trots allt ytterst ansvarig för att folk inte får sina pengar som de har rätt till. Varför hade ni inget överlappande backupsystem som tog över när det nya inte fungerade?
Curt Malmborg säger: Jag antar att du syftar på utbetalningar i juni när vi bytte it-system. Byte av system är nästan alltid förenat med övergångsproblem, den här gången gällde det kommunikation med vissa banker. Det åtgärdades snabbt.
Thobbe säger: Hur kan en myndighet få vänta med utbetalningarna så här lång tid utan att behöva ta något ansvar? Varför betalas det ingen dröjsmålsränta på pengar man väntar på ?
Curt Malmborg säger: Jag förstår din synpunkt, men så vitt jag vet är det inte förenligt med regelverket.
säger: Trivs du med ditt arbete?/Anna
Curt Malmborg säger: Ja, det gör jag. Jag känner att jag har ett av de viktigaste och mest ansvarsfulla jobben i statsförvaltningen. Socialförsäkringen är en jätteviktig del av människors enskilda liv liksom för hela Sverige. Det är ett privilegium att få arbeta med detta i dessa förändringstider.

aftonbladet.se