Otis rulltrappor har haft problem tidigare – vilket SL kände till
Uppdaterad 2018-07-18 | Publicerad 2018-07-13
En ett år gammal rulltrappa som plötsligt börjar åka baklänges i hög hastighet, med minst en skadad person som konsekvens samt att Stockholms två största pendelstationer tvingades stängas ner.
Det är inte första gången det händer leverantören. Förra året skadades 18 personer i Hong Kong.
SL känner till de tidigare problemen med Otis rulltrappor. Det gör även Trafikverket.
På måndagsmorgonen tidigare i veckan tvärstannade plötsligt en rulltrappa vid Stockholm City, och började sedan att ”skena” bakåt i hög hastighet. Cirka 20 personer stod i rulltrappan, flera ramlade och en person skadades lindrigt.
Efter att Stockholms lokaltrafik, SL, inte kunnat garantera säkerheten för sina resenärer valde de, efter samtal med Trafikverket, under natten till fredagen att stänga av pendeltågsstationerna vid Stockholm City och Odenplan.
Leverantören av rulltrapporna, företaget Otis, ska nu tillsammans med SL kontrollera de 71 rulltrapporna, innan stationerna kan öppnas igen.
Liknande incident i fjol
Otis har tidigare hamnat i blåsväder – för en liknande incident.
I mars 2017 rusade en 45 meter lång rulltrappa i en galleria i Hong Kong plötsligt baklänges i hög hastighet. 120 personer stod i rulltrappan, och många ramlade på varandra. 18 personer skadades, tre lades in på sjukhus, och en man fick sy 21 stygn i huvudet, det skriver South China Morning Post.
Otis fick böta cirka 390 000 kronor för incidenten. Enligt domstolen hade företaget kunnat upptäckt säkerhetsproblemen flera månader innan störningen inträffade, om de hade genomfört sin övervakning ordentligt.
2015 dog en 13-årig pojke och 30 personer skadades efter en liknande incident i en tunnelbana i Peking. Rulltrapporna började att åka baklänges även då.
”Vet att det varit problem”
SL känner till denna händelse.
– Vi vet att det har varit problem med rulltrappor i Hong Kong, men vi kan inte kommentera enskilda ärenden, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på trafikförvaltningen hos SL och fortsätter:
– Detta är något som kommit till vår kännedom efter upphandlingen, säger han.
På frågan om hur de agerade när de fick ta del av dessa uppgifter, hänvisar SL i stället till Trafikverket.
– Det var Trafikverket som skötte upphandlingen och valde Otis, säger Aleksander Krajisnik.
”SL har övertagit alla serviceavtal”
Pär Gustavsson, tillförordnad presschef vid Trafikverket, berättar att upphandlingen av rulltrapporna skedde för flera år sedan.
– Upphandlingen av rulltrapporna skedde åratal innan den här olyckan i Hong Kong inträffade. Det var ingenting som fanns med i bilden då.
Pär Gustafsson berättar att Trafikverket överlämnade hela anläggningen till trafikförvaltningen och SL för drygt ett år sedan.
– Det var vi som byggde den, men nu är det de som förvaltar och handhar den. De har därmed tagit över alla serviceavtal och garantier.
Trafikverket kände inte heller till Otis problem i Hong Kong innan upphandlingen.
– Det du hänvisar till verkar dessutom ha skett efter att vi överlämnade anläggningen till SL.
Så när SL säger att detta ligger på ert bord – då stämmer inte det?
– Det vet jag inte. Då måste jag prata med den presstalesperson som du pratat med och få detta förklarat för mig.
– Vad det här handlar om ytterst just nu är att Otis måste förklara vad det är som har hänt. Är det en, några eller alla 71 rulltrappor som har det här felet? Det är det ingen som vet i nuläget.
Aftonbladet har försökt att nå Otis under dagen, men utan svar.