Polis om graffitihärvan: Som att skjuta fisk i akvariet
200 sekunder om den största klotterhärvan i Sverige någonsin
Publicerad 2020-02-25
Sveriges största klotterhärva genom tiderna håller på att rullas upp. De tre männen som hittills gripits riskerar fängelsestraff och skyhöga skadestånd.
Enligt polisen finns det ”hur många som helst” som klottrat.
– Vi kommer ta dem, en efter en, säger utredningsledaren Tomas Ivering.
Se programmet i tv-spelaren nedan!
Aftonbladet och Viafrees tv-program 200 sekunder har granskat en pågående graffiti-härva som polisen just nu utreder i Stockholm.
Två av de misstänkta männen greps i slutet av förra året, den tredje i januari i år. Samtliga är på sannolika skäl misstänkta för grov skadegörelse.
Enligt åklagare Robert Näppi är det ett mycket omfattande ärende.
– Det är ganska besynnerliga personer som är inne i den här verksamheten. Det är stadgade män med fru och barn, som har bra arbeten och tjänar förhållandevis ganska bra och är en bit upp i åren. Det är inga ungdomar det här, säger han.
De tre misstänkta beskrivs i utredningen som mycket aktiva klottrare. Polisen kan inte säga exakt hur många tåg trion misstänks ha klottrat på.
– Det är ganska många tillfällen och det kan ju vara samma tåg. Det ligger på runt 150 ärenden som vi känner att vi kan driva. Sedan finns det nog ett mörkertal på ungefär lika många, säger Tomas Ivering, utredningsledare vid polisen.
Hur stor skada är det i pengar?
– Det vet vi inte riktigt än. Men det handlar om tiotusentals kronor för varje enskilt ärende.
Hur uppdagades det?
– Det var väldigt intensivt med klotter under en period. Då kollade vi vilka som var mest frekventa. Sedan har ärendet växt under utredningen, säger Tomas Ivering, och tillägger att han i nuläge har cirka 100 000 bilder i sin dator.
Efter en del spaningsarbeten fick polisen först fram två namn.
– Vi gjorde hembesök på polisiärt vis. Det är som att skjuta fisk i akvariet, säger Ivering.
De två männen som greps först satt häktade i drygt två veckor. Den tredje begärdes aldrig häktad då han inte ansågs kunna försvåra utredningen.
Samtliga tre misstänkta är medelålders män, med familj, ordnade liv och jobb.
– De deklarerar för över 500 0000 kronor per år. Det är inget som är kopplat till klass. Det är helt andra saker som driver dem. Förmodligen någon form av spänning, säger Tomas Ivering.
Är det en liga?
– Det fungerar ju som någon form av brödraskap. Man är ett gäng som klottrar. De samverkar med varandra och nätverkar i olika former, säger Tomas Ivering.
Erkänner delvis
I de förhör som hittills hållits har de misstänkta inte gett någon förklaring till vad som fått dem att fortsätta klottra, trots risken att gripas. Enligt Ivering har de misstänkta delvis erkänt:
– Där de är eller blir överbevisade så erkänner de naturligtvis. I övrigt nekar de för man vill inte drabbas av skadeståndsyrkandet.
Åklagare Robert Näppi bedömer bevisläget mot de männen som tillräckligt för att kunna väcka åtal för grov skadegörelse i flera fall.
Och det kommer fler gripanden, enligt polisen.
– Vi har fler namn och vi tänker ta dem, en efter en. Det är bara frågan om tid, säger Tomas Ivering.
Hur många kan det bli?
– Hur många som helst, faktiskt. Vi har precis haft möte om det här. Vad orkar vi med? Mina utredare är grymma. Jag tror att det är Sveriges största klotterhärva genom tiderna.
Trafikstörningar och mångmiljonbelopp
Saneringen av klotter på tågen har under exempelvis 2018 och 2019 kostat mer än hundra miljoner kronor per år, enligt Trafikförvaltningen.
2018 klottersanerades inom spårtrafiken en yta på 187 563 kvadratmeter – vilket motsvarar 35 fotbollsplaner.
Claes Keisu på Trafikförvaltningen säger att klotter på tåg är ett stort problem. Förutom att det kostar stora summor att sanera klotter, påverkar det också resenärerna i form av trafikstörningar:
– När tåg klottrats tas de ur trafik för sanering och då händer det att vi får fordonsbrist så att avgångar måste ställas in. När klottrare målat över fönster, dörrknappar, markeringar för lyftpunkter och liknande, måste tågen tas ur trafik av säkerhetsskäl. Och när klottrare befinner sig i spårområden (obehöriga på spåret) stoppas trafiken vilket innebär störningar och förseningar för resenärerna.