Sojagrädde framröstad till Årets matbluff
Publicerad 2020-01-22
En sojaprodukt som nästan inte innehåller någon soja, men däremot rikligt med palmolja.
Ett vinnande recept för en tveksam vinst i konsumentföreningen Äkta varas tävling Årets matbluff.
– Vår avsikt har aldrig varit att vilseleda någon, säger Maria Mossenberg, kommunikationsansvarig på företaget Danone som äger Alpro.
Cuisine soya vispbar från Alpro är ett alternativ till vispgrädde – och en av fem produkter som röstats fram som finalist i Årets matbluff.
– Den vann överlägset, vi har fört statistik varje timme och den gick upp i ledningen väldigt snabbt och höll sig kvar där, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara.
"Liksom sojadryck är ett alternativ till mjölk är denna produkt ett alternativ till vispgrädde. Innehållet av just sojabönor är dock mycket blygsamt, ynka 2 procent, faktiskt betydligt mindre än de 8 procent som finns i samma tillverkares sojadryck. I stället utgörs hela 25 procent av produkten av palmolja", står det i motiveringen.
"Palmfettbomb"
Enligt Björn Bernhardson är palmoljan inget produkten skyltar med på sin förpackning. Men det är troligtvis just den ingrediensen som gjort att den har fått så många röster.
– Jag tror att det är en besvikelse, att den marknadsförs som en sojaprodukt, men i stället är det en palmfettbomb. Det står ingenstans på framsidan utan bara i innehållsförteckningen.
Maria Mossenberg, kommunikationsansvarig på Danone som äger Alpro, tar kritiken på stort allvar.
– Vår viktigaste prioritet är ärlig kommunikation och vår avsikt har aldrig varit att vilseleda någon. Helt klart är att utnämningen till Årets matbluff visar att vi behöver tänka om när det gäller kommunikationen av den här produkten.
Hon säger att palmoljan inte är en ingrediens som företaget försöker dölja, den står i innehållsförteckningen. När det gäller andelen soja motsvarar de två procenten innehållet av protein som finns i traditionell vispgrädde, enligt Mossenberg.
– Vi använder palmolja i den här produkten eftersom det är den ingrediens som ger den de önskade egenskaperna: en flytande, växtbaserad produkt som är lätt att vispa, med bra hållfasthet.
Förra årets matbluff var bordsmargarinet Lätta som skyltar med rapsolja på förpackningen, men även den består till större del av palmolja.
– Det är verkligen inte så att vi driver en kampanj mot palmolja. Äkta vara är en konsumentförening som bryr sig om vad som är i maten, vi vill få industrin att laga mat som vi lagar den hemma, säger Björn Bernhardson.
"Kommer att agera"
Maria Mossenberg på Danone framhåller att palmoljan i produkten är certifierad enligt en standard som heter RSPO (roundtable on sustainable palm oil), vilket är en organisation som främjar hållbar produktion av palmolja. Det innebär bland annat att regnskog inte får stå tillbaka för nya palmoljeplantager.
– Palmolja är en ifrågasatt ingrediens och det känner vi väl till, men när det gäller hållbarhet är det viktigt att bruka marken på ett effektivt sätt. Palmolja ger mer olja per hektar än någon annan gröda. Så skulle man sluta använda palmolja kan de ha konsekvenser för skog och lokala samhällen.
Företaget lovar nu att utvärdera både innehållet samt kommunikationen på förpackningen.
– Vi vill inte vilseleda någon – det har aldrig varit vår avsikt, så vi kommer att ta till oss och vi kommer att agera, säger Maria Mossenberg.