Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Likvärdigheten i förskolan granskas

TT

Publicerad 2023-12-18

Att förskolan är av hög kvalitet har störst betydelse för barn från socialt utsatta förhållanden, enligt Riksrevisionen. Arkivbild.

Kvaliteten på de svenska förskolorna varierar, pekar olika undersökningar på. Därför inleder Riksrevisionen nu en granskning som ska ta reda på om tillräckligt arbete görs för en likvärdig förskola – myndighetens första granskning av skolformen.

Utbildningen i förskolan ska vara likvärdig i hela landet och ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov, enligt lag. Tidigare utredningar har dock konstaterat att det finns stora skillnader i hur det pedagogiska uppdraget utförs.

Bland annat skiljer sig andelen legitimerade lärare kraftigt åt mellan olika förskolor – från 15 till 17 procent, enligt en kartläggning av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

”Att förskolan håller hög kvalitet är framför allt viktigt för barn i socialt utsatta områden. Men där är andelen legitimerade förskollärare ofta lägre än på andra platser”, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Rekrytering av personal med goda kunskaper i svenska till förskolor med flerspråkiga barn är också en utmaning. Därutöver finns det en risk att brister i förskolan inte upptäcks i olika myndigheters tillsynsarbete, enligt Riksrevisionen.

Granskningens resultat planeras att publiceras i december nästa år.