Nittiotalisterna är farligast bakom ratten
Publicerad 2017-03-04
Nittiotalisterna är sämst på att köra bil, de fipplar med telefonen och är oerfarna, enligt en amerikansk studie.
Även i Sverige finns det stora skillnader mellan åldersgrupperna.
– Det finns en mognadsprocess, säger trafikforskaren Sonja Forward.
Studien visar att nästan nio av tio i åldern 19 till 24 har ett riskabelt beteende på vägarna, skriver USA Today.
Bland annat anser 59 procent av nittiotalisterna att det är okej att skicka ett sms eller ett mejl medan de kör – att jämföra med snittet på 31 procent, enligt studien som gjorts av trafiksäkerhetsorganisationen The AAA Foundation for Traffic Safety.
I Sverige har användandet av mobiltelefonen blivit ett större problem men det gäller för alla åldergrupper, enligt Sonja Forward, forskare vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Däremot är risktagandet större hos ungdomar men det finns skillnader även inom gruppen unga.
– De som tar risker i trafiken har en lösare relation till sina föräldrar, är inte lika engagerade i organiserade aktiviteter på fritiden och trivs mindre bra i skolan, säger Sonja Forward.
Svårhanterligt mobiltänk
Att unga förare orsakar fler olyckor är känt sedan tidigare men de senaste åren har ett nytt problem uppstått, enligt Berit Johansson, förbundsordförande på Sveriges trafikskolors riksförbund.
– Eleverna är extremt vana vid att hela tiden använda mobilen. De använder den på bussen, i bilen och sen kör de själva och tar med sig sitt beteende där också utan att närmare reflektera över risker, säger hon.
Eftersom att trafikläraren bara träffar eleven en kort period i livet är det svårt att förändra det beteendet, enligt Berit Johansson.
– Människan är i grunden lat, så länge du upplever är det inte skadar dig eller andra så ändrar du dig inte, säger hon.
Förbjudet i Storbritannien
I slutet av februari höjdes bötesbeloppet i Storbritannien för de som åker fast med att använda mobilen när de kör. Och de som haft körkort i landet i mindre än två år blir numera av med körkortet om de åker fast med telefonen i högsta hugg.
– Det är en väldigt tydlig signal på att man inte acceptera det här. Men det löser inte problemet utan man behöver tänka bredare, säger Berit Johansson.