Flygplan kraschlandade på Dubais flygplats
Publicerad 2016-08-03
Ett Emirates-flygplan med 282 passagerare kraschlandade och fattade eld på Dubais flygplats under onsdagen. Mirakulöst överlevde alla ombord och evakuerades direkt efteråt, men en brandman dog av sina skador efter räddningsinsatsen, uppger BBC News.
– Att få ut alla så snabbt är ett riktigt hjältedåd, säger flygplansexperten Jan Ohlsson.
I nuläget är det oklart vad som orsakat den våldsamma kraschen.
Flygplanet, en Boeing 777 med 300 personer ombord, var på väg från Thiruvananthapuram i södra Indien till Dubai när det av okänd anledning kraschlandade på flygplatsen.
Fotografier på sociala medier visar hur kraftig eld och rök bolmar upp från flygplanskroppen och flera brandbilar kämpade mot lågorna.
Olyckan inträffade vid 12.45 lokal tid på onsdagen och Emirates Airlines bekräftar på Twitter att en "incident" har inträffat med ett av deras plan.
"Lät som när man spränger berg"
Ett ögonvittne berättar för Aftonbladet om sekunderna innan kraschen.
– Vi bor på ett hotell nära flygplatsen och jag skulle precis filma en landning när jag såg att ett plan som gick in för landning plötsligt bromsar in och avbryter. Sedan hörde vi bara en explosion och såg en massa svart rök. Explosionen lät som när man spränger i berg, berättar svenske Jarmo Kokki från Fristad utanför Borås.
Enligt flygplatsens officiella Twitterkonto har ingen omkommit i kraschen utan samtliga 282 passagerare och 18 ur kabinpersonalen evakuerades och fördes i säkerhet. Under kvällen meddelades att 13 personer vårdats för lindriga skador. Inga svenskar ska ha funnits ombord. Under dagen kunde inga plan varken lyfta eller landa på flygplatsen. Händelsen ska även ha orsakat stora förseningar i flygtrafiken. Vid 15-tiden meddelade flygplatsen att avgående flyg kommer att kunna starta igen vid 18.30-tiden lokal tid.
Oklart vad som orsakat kraschen
Det är i nuläget inte heller känt vad som gjorde att planet kraschlandade.
I ett uttalande från shejken Ahmed bin Saeed Al Maktoum, vd för The Emirates Group säger han att man i nuläget inte har alla detaljer kring händelsen men att man är tacksam för att ingen passagerare eller flygpersonal ombord omkom.
Enligt The Aviation Herald, som tagit del av kommunikationen mellan flygplanet och flygledartornet ska det inte ha kommit någon nödsignal från planet innan landningen.
Däremot ska tornet ha påmint flygplanet om att fälla ut landningstället i samband att de var på väg ned för landning.
Svaret ska då ha blivit att landningen skulle avbrytas och att planet i stället skulle cirkulera på 1200 meters höjd. Men i stället för att stiga ska planet av någon anledning ha kommit för nära marken och då landat på flygplanskroppen.
Det ska sedan ha glidit till slutet av landningsbanan och fattat eld. Planet ska ha blivit helt utbränt enligt The Aviation Herald.
Tyder på dålig planering
Enligt journalisten och flygplansexperten Jan Ohlsson kan kraschen ha berott på olika anledningar men är med största sannolikhet ett pilotfel.
– Antingen har man inte fällt ut landningsstället eller så har man tagit upp det för tidigt i samband med att man bestämt sig för att gå upp igen och göra ett nytt landningsvarv. Dock tyder mycket på att det är dålig planering som ligger bakom då ingen nödsignal gått ut inför landningen. Men vad som verkligen har orsakat kraschlandningen får den svarta lådan utvisa.
Jan Ohlsson menar att planet, som anropats från flygtornet att fälla ut sina landningsställ, förmodligen måste ha befunnits sig på för låg höjd för att kunna lyfta igen, och i stället slagit i landningsbanan.
– Då det var 49 grader varmt och planet var tungt lastat har det förmodligen haft svårt att gå upp igen. När det är så varmt får planet nämligen väldigt dålig lyftkraft och har man då dragit in landningsstället för tidigt, om man nu ens fällde ut dem i detta fall, så kan det vara bli för tungt för planet att gå upp igen.
"Ett totalhaveri"
Enligt Jan Ohlsson är Boeing 777 ett mycket säkert flygplan med väldigt få olyckor. Att planet dessutom fattat eld vid kraschen menar han hör till ovanligheten.
– Nya plan kan krascha väldigt hårt utan att de börja brinna. Eldsvåda är därför ovanligt, speciellt vid landning då planet har mindre bränsle än vid start. Jag är övertygad om att piloterna har försökt stänga av bränsletillförseln vid landningen.
Är det verkligen möjligt att få ut så många passagerare ur ett brinnande flygplan utan några skador?
– Det är lite av ett hjältedåd då man vanligtvis har ungefär 90 sekunder på sig att få ut alla. Det är verkligen pluspoäng att man lyckas evakuerar alla ur en sådan här allvarlig olycka utan att några skador rapporterats. Dessutom ska vinden ha legat på ett sådant sätt att elden snabbt fattade tag i hela planet, säger Jan Ohlsson och fortsätter:
– Men oavsett om man klarat evakueringen väldigt bra är detta ett totalhaveri.