Allt fler äldre kör ihjäl sig på motorcykel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-27

Aftonbladets Robert Collin: Vägverkets samarbete med mc-klubbarna hjälper inte

Allt fler män i 45 - 50-årsåldern omkommer i motorcykelolyckor.

När de tog körkort för 30 år sedan fick de mc-behörighet på köpet.

Nu har många fått råd att förverkliga pojkdrömmen om motorcykel men kunskaperna att köra är inte alltid tillräckliga.

Män i 50-årsåldern förverkligar sin dröm och köper motorcykel. De har dock inte övningskört.

Antalet dödsfall i bilolyckor har minskat.

Men de ökar bland motorcykeltrafikanter. Hittills i år har 22 mc-förare omkommit, nästan dubbelt så många som förra året vid den här tiden.

45 till 54-åringar är den största åldersgruppen bland dem som kört ihjäl sig hittills i år.

"Förverkligar pojkdrömmen"

- Och snittåldern på dem som omkommit är över 40 år, säger Thomas Andersson på Vägverket till aftonbladet.se.

- Det är också en ökning mot tidigare år. Förra året var snittet 38 år och året innan drygt 33.

Hur ska man förklara den här ökningen?

- En del av förklaringen tror vi är att de som nu skaffat hus och har allt har fått råd att förverkliga pojkdrömmen.

- Men de har dålig körvana. I år har redan fyra stycken över 55 år dött. Förra året var de sex under hela året.

Vad kan ni göra åt det?

- Vi har inlett samarbete med SMC, motorcykelklubbarna, för några år sedan. De har tagit fram ett utbildningspaket där också förarna kan köra några träningsrundor när de tar ut sina cyklar på våren.

"Skräckpropaganda det enda som hjälper"

Aftonbladets Robert Collin tror inte samarbetet med mc-klubbarna hjälper.

-De här gubbarna är inte med i några föreningar, man når dem inte på det här sättet, säger han till aftonbladet.se.

- Här behövs skräckpropaganda, det tror jag är det enda som hjälper.

Robert Collin beskriver hur tunga motorcyklar har blivit mode på senare år.

- När återfallsknutten köper en ny cykel ska den vara riktigt tung.

- Det är en så enormt stor skillnad att vrida på styret och stampa på bromsen mot i en bil och det vet de inte, säger han.

I en krock med en bil blir det mesta vanligen plåtskador. När en motorcyklist krockar hamnar alla de skadorna på kroppen.

Motorcykel är ett mycket farligare fordon än bil och i synnerhet när man inte har någon vana vid den, menar Robert Collin.

- Marginalerna är mycket mindre, beredskapen är sämre och när det händer blir skadorna större.

Simone Söderhjelm