Fick dödsannons hem i brevlådan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-23
– och en räkning på 500 kronor
Eva Jansson, 50, gjorde ett livslängdstest på internet.
Tre veckor senare damp ett brev ned i brevlådan med en fejkad dödsannons – och en räkning på 500 kronor.
– Det var väldigt obehagligt, säger Eva.
Det var i början av mars som Eva Jansson, 50, satt och surfade runt på internet. Av en händelse kom hon in på webbplatsen levlangre.se.
– Jag gjorde testet mest på skoj. Det var cirka 15 frågor; ”röker du”, ”motionerar du” och så vidare, säger Eva Jansson till aftonbladet.se.
Tre veckor senare fick Eva ett brev från företaget.
– I brevet låg en inplastad dödsannons med mitt namn. Det stod ”Eva Jansson dog vid en ålder av 88 år”.
Guldmedlem
I brevet låg även en faktura på strax under 500 kronor. Det stod att Eva Jansson blivit guldmedlem och nu hade en unik chans att få ett bättre och längre liv.
– Det var väldigt obehagligt. I början av året drabbades vi av ett dödsfall i familjen och hade precis suttit på begravningsbyrån och knåpat på en dödsruna när min egen dödsannons damp ner i brevlådan.
Kravet kom från företaget Marantana AB och gällde ett så kallat guldmedlemskap hos Lev Längre, som Eva Jansson påstods ha tecknat.
– När jag gjorde testet fanns det inga uppgifter om automatiskt medlemskap eller att det skulle kosta pengar.
Bestrida
Eva Jansson kontaktade Konsumentvägledningen som rådde henne att bestrida fakturan. Efter ett visst mejlande fram och tillbaka gick Marantana med på att avskriva kravet helt.
Webbplatsen levlangre.se har nu bytt namn och lagt till uppgiften att livslängdstestet kostar 149 kronor.
– Jag vill varna andra för att gå på samma sak. Många människor kanske känner sig tvingade att betala.
Hitills har Konsumentverket fått in fem anmälningar mot Marantana/Lev Längre, skriver tidningen Råd och Rön. Men på sajter och bloggar finns mängder av inlägg om företagets bluffmetoder.
– Vi har inte agerat mot företaget än men det räcker att läsa första meningen i artikel ett av Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för reklam och marknadskommunikation för att inse att marknadsföringen står i strid med god affärssed, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket, till Råd och Rön.
Han fortsätter:
– Jag utgår ifrån att de flesta uppfattar marknadsföring med dödsannonser som stötande.
Aftonbladet.se har sökt Marantana AB utan framgång.