Ikeas Barack-kupp
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-14
Lovar gratis möbler till Ovala rummet
LONDON. Skulle Barack Obama till äventyrs vilja möblera Ovala rummet med Billybokhyllor så lovar svenska Ikea att stå för notan.
Företaget finns på plats i Washington för att dra nytta av den enorma uppmärksamheten när den nye presidenten ska sväras in.
Uppmärksamheten i USA och världen kring inaugurationen av Barack Obama är av minst samma kaliber som under Super Bowl, eller under en valnatt. Med andra ord ett tillfälle när världens reklammän lystet slickar sig om munnen.
Många kampanjer
Flera multinationella företag använder det högtidliga tillfället till att lansera nya kampanjer. Exempelvis finns Pepsi på plats för att tapetsera huvudstaden i en ny, omgjord logotyp som är förvillande lik Obamas kampanjmärke.
Och mitt på Washingtons Union Station har Ikea byggt upp sin egen version av det Ovala rummet, presidentens tjänsterum, komplett med ”Secret Service-agenter” och allt.
Gratis möbler
Givetvis är rummet möblerat med Ikea-möbler med ”Change begins at home” som klatschig slogan.
”Obamas begrepp om förändring och hans övertygelse om ekonomiskt ansvar matchar Ikeas filosofi om praktiska och billiga möbler åt alla”, uppger Ikea i ett pressmeddelande.
Samtidigt erbjuder man USA:s första familj gratis Ikea-möbler att inreda Vita huset med, och dessutom hjälp av inredningsexperter.