Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

333 av 400 tåg försenade

Publicerad 2012-02-15

”Vi måste se till att rusta upp det vi har,” säger Miljöpartiets Gustav Fridolin.

De senaste hundra dagarna har tågen mellan Stockholm och Luleå varit försenade med sammanlagt två veckor.

333 av 400 avgångar har inte kommit fram i tid.

– Det här är inte värdigt ett utvecklat land, säger Gustav Fridolin (MP).

Många har fått stå och frysa på perrongerna i vinter när tåg varit försenade eller inte kommit alls. På fredag presenterar Trafikverket en utredning där bland annat tågkapaciteten i Sverige har setts över.

Miljöpartiet har länge krävt en utbyggnad av tågtrafiken. Sent i eftermiddag lanserar MP en ny tågkampanj på Centralstationen i Stockholm.

– Vi måste se till att rusta upp det vi har och se till att det finns folk som kan göra att tågen går även när snön faller. Men vi måste också lägga ny räls, säger Gustav Fridolin.

Ny statistik

Satsningen kommer bara några dagar före Trafikverkets utredning som ska innehålla en genomgång av de sträckor som finns och hur de ska kunna utnyttjas på bästa sätt. Dessutom ska man presentera om det behöver byggas nytt.

Trafikverket presenterade i förra veckan statistik som visar att vart fjärde godståg och vart sjätte persontåg var försenat under 2011. Miljöpartiet har brutit ned siffrorna och granskat hur det sett ut de senaste vintermånaderna.

Värst på Norrlandstågen

Värst har det enligt MP varit på Norrlandstågen. På sträckan Stockholm-Luleå var mer än tre fjärdedelar av turerna försenade eller inställda. Räknas alla förseningar ihop blir det totala tidstappet två veckor. Värst var det under stormen i december som kraftigt påverkade jultrafiken.

Men förseningarna har även varit många mellan Stockholm och de tre storstäderna Göteborg, Malmö och Linköping.

– När man möter pendlare som stått och frusit på perrongerna och företagare som vill ställa om sina transporter från långtradare till järnväg märker man att de börjar tappa tilliten till järnvägen, säger Fridolin.

Kräver höghastighetståg

Nu kräver MP både höghastighetståg mellan Stockholm och Linköping och att Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå förverkligas. Men man vill också bygga ut en rad nya sträckor över stora delar av landet för att minska antalet flaskhalsar.

Vid en pressträff i Stockholm 3 februari redovisade Trafikverket och tågoperatörerna gemensam statistik.

– Vi har en hårt ansträngd kapacitet i delar av järnvägssystemet, och trafiken ökade även 2011 då man körde cirka 12 000 fler tåg än året innan. Det får till följd att små störningar får stora konsekvenser, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

Kvalitetsavgifter

För att ytterligare förbättra kvaliteten i järnvägssystemet planerar Trafikverket att införa kvalitetsavgifter under 2012. Det innebär att den part som orsakar en försening större än fem minuter ska betala en avgift till den andra parten. Syftet är att stimulera till kvalitetshöjande åtgärder för att minska felen.

– Trafikverket satsar mer på underhåll och har gjort anpassningar till banarbeten i tågplanen. Vi satsar också på trafikledning, där trafikinformation är en viktig del, säger Malm.