Långa köer hos Postnord ska granskas
TT
Uppdaterad 2019-07-01 | Publicerad 2018-06-15
De så kallade Kina-paketen har lett till så långa väntetider hos Postnord att mängder med kunder klagat. Det får nu Post- och Telestyrelsen, PTS, att granska om Postnords rutiner lever upp till kraven som ställs på företag som levererar brev.
– Verksamheten ska vara tillförlitlig och nu finns en risk att den inte är det. Vi har fått veta att det finns kunder som väntat i flera månader på breven, säger Emma Maraschin, chef på PTS enhet för posttillsyn
Under senaste året har svensken beställt alltmer småsaker från framförallt Kina. När Postnord i våras började ta ut lagenlig moms och tull på alla brev och paket från länder utanför EU, ökade hanteringen så kraftigt att företaget tvingades anställa hundratals nya posthanterare. Företaget införde då även en administrativ avgift på paketen.
– Vi ska granska att hanteringen inte stannar upp, inte tar för lång tid och att de har koll på sina processer så att brev inte försvinner, säger hon.