Julens snyggaste paket
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-22
Aftonbladets jury sätter betyg
Årets julklappar ser ut som färdiga paket mikromat, tycker designern Jon Eliasson.
Aftonbladet gav sig ut i julhandeln för att kora den snyggaste julklappsinslagningen.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort.
I butik efter butik skickades vi ut med antingen lite julpapper, en hopvikt kartong eller föstes bort till ett bord fullt med papper, tejp och snören.
På väg dö ut
Servicen att göra fina klappar till kunderna är på väg att dö ut. Men en skara serviceinriktade säljare slår fortfarande in paket.
I Cervera jobbar julklappsinslagarna febrilt. Det ingår i företagets koncept och de slår in paket året om.
– Det är en vanesak och man märker att kunderna uppskattar det, säger Sara Bolinder.
Men när vår expertpanel beståendes av fyra designer anlitades fick inte Cervera något toppbetyg trots deras långa vana.
Saknar passion
Twilfit korades till vinnare, men inte heller där blev det fem plus. Årets julklappsinslagningar var i överlag rätt tråkiga tycker panelen.
– De saknar passion för julen, säger Jon Eliasson, designer och känd från Kanal 5:s ”Room service”.
– Man ska bli nyfiken på innehållet när man ser paketet och vilja riva upp det. Många av de här inslagningarna är som färdiga förpackningar mikromat, man vet vad som finns i dem.
Panelen efterlyser bättring till nästa jul.
Kicks
Hallbergs Guld
Levi's store
Ur & Penn
Mexx
Cervera
Duka
Twilfit
NK
Mer jul:
Maria Hagström