Skulle fira bröllopsdag – blev avbokade när det kom bättre gäster
Publicerad 2022-04-29
För att fira sin bröllopsdag bokade Martina och hennes man in en natt på Steam Hotel i Västerås.
Nu har de fått veta att de är tvungna att av- eller omboka sin redan betalda vistelse.
För att det kom ett gäng ”bättre” gäster.
I juni har Martina Requena och hennes man bröllopsdag. Redan i september förra året bokade de ett paket med hotellnatt, spa och middag på fyrstjärniga Steam Hotel i Västerås för att fira. Men nu, sju månader efter att de bokat, fick de veta att deras vistelse inte blir av.
– De ringde och sa att ett större sällskap, ett företag, skulle komma och att de hade abonnerat spat och restaurangen, säger Martina Requena.
Hotellet berättade att hon var tvungen att boka om sin vistelse. De skulle nämligen inte kunna äta i den restaurang de bokat, och deras spadag skulle behöva flyttas till dagen efter. Men det fungerar inte med Martinas jobb.
– Då får du avboka, sa de. Jag blev chockad och sa att ja, då får jag väl göra det då.
Men när chocken lagt sig och hon började fundera över vad som hade hänt tog hon upp telefonen igen.
– Det kändes inte rätt, jag har ju bokat långt innan och redan betalat, säger hon.
Martina Requena bad hotellet om att få pengarna tillbaka för att kunna boka rum på ett annat hotell i Västerås samma natt. Men på grund av att en stor del av beloppet var betalat med ett presentkort sa Steam Hotel nej: hon var tvungen att använda presentkortet inom hotellkoncernen. Men de har inget annat hotell i Västerås.
– De har ett hotell i Stockholm bland annat, men vi bor i Örebro och vill inte åka så långt.
Hotellet erbjöd henne sviten, men när hon gick in på deras hemsida såg hon att de har ett erbjudande på sviten just nu, som gör den billigare än vad hon betalade i september för sitt rum.
– Jag valde ju det paket jag valde för att det passade oss. Det här känns inte bra. Jag får ont i magen när jag tänkt på dem för jag vet inte hur de ska behandla mig. Jag sa att jag ville ha pengarna tillbaka för att jag inte kommer att använda presentkortet, säger Martina Requena.
Hon är stressad över att inte kunna boka något annat eftersom pengarna är fast i presentkortet, samtidigt som tiden går och andra hotell kanske blir fullbokade.
– Det är så dåligt skött av dem. Jag är arg, besviken och ledsen. Jag har lagt ner tid på att boka det här och vi har barn och har fixat barnvakt. Och jag jobbar varannan helg, så jag kan inte åka när som helst. De tar så lätt på min bokning, jag hade bara ett rum en natt och då kan man sparka ut mig, jag hade inget värde för dem.
Hon vet ännu inte vad hon ska göra.
– Det vore intressant att veta vilket företag det är som som kör över oss, och om företaget vet att de gör såhär. Jag antar att jag inte var den enda med det paketet den helgen, så de måste ha ringt runt till flera och sagt att de måste boka av eller boka om.
Hotellchefen: ”Vi har en dialog”
Jenny Bark är hotellchef på Steam Hotel. Hon kommenterar ärendet i ett mejl till Aftonbladet där hon förklarar hur man agerat.
”Alla våra gäster är lika viktiga för oss och vi har en dialog med gästerna i fråga där vi erbjudit olika alternativ och kommer se till att vi tillsammans hittar ett upplägg som känns bra för dem”, skriver hon i mejlet.