Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Kritik: Statens digitala tjänster har brister

TT

Publicerad 2023-04-01

Myndigheters digitala tjänster är ibland inte användarvänliga. Arkivbild.

Svenska myndigheters digitala tjänster får kritik av Riksrevisionen.

Utvecklingen går långsamt och de existerande tjänsterna har kvalitetsbrister och är i vissa fall inte användarvänliga.

Sverige ska enligt mål från riksdagen vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringsmöjligheter, men hittills har arbetet mot det målet inte varit tillräckligt effektivt, enligt Riksrevisionen.

Digitala lösningar mellan myndigheter och privatpersoner används i allt från jobbsökande till polisanmälningar eller försäkringsärenden. Men det finns inget informationsutbyte mellan de olika myndigheterna om vad som fungerar och inte i de digitala verktygen, ofta på grund av olika slags lagstiftning.

”Regeringen behöver undanröja dessa hinder för att arbetet ska bli effektivt”, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Det finns heller ingen standardmall för verktygen som privatpersoner kan känna igen sig i och i vissa fall har tjänsterna kvalitetsbrister.

Riksrevisionen menar att användarna måste involveras mer.

”Det skulle leda till en avsevärd förbättring av användbarhet och tillgänglighet. Att säkerställa tillgänglighet kräver betydligt mer än enstaka punktinsatser”, säger Linnea Sandell, projektledare för granskningen.