Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Grundstött färja ankrad – olja på havsytan

Cecilia Klintö/TT, Anna Karolina Eriksson/TT

Publicerad 2023-11-01

Den grundstötta färjan Marco Polo ligger för ankar på cirka tio meters djup utanför Blekinge.

Bogseringen ska återupptas på torsdagsmorgonen och vid lunchtid väntas färjan vara i hamn, men det finns fortsatt risk för ytterligare oljeutsläpp.

Marco Polo ligger nu inte långt från hamnen i Hörvik. Under onsdagen var havsytan nästan spegelblank och solen strålade, men kring den havererade färjan syntes olja på ytan och oljelukten var stark.

TT följde med Sjövärnskåren på en tur ut till färjan vid lunchtid. Kåren bistår Kustbevakningen med transporter av mat och personal och har också hjälpt till med att lägga ut länsar, som ska hindra att oljan sprider sig.

— Vi har också skjutsat Kustbevakningens jägare som avlivat oljeskadade fåglar. Det är smärtsamt, det är svårt att se detta, säger Annica Engblom, förbundsordförande i Sjövärnskåren.

Sidorna svarta av olja

Marco Polo är svart av olja, som slagit upp på sidorna med vågorna. På ena sidan, alldeles intill färjan, låg bogserbåten Svitzer Thor, och på den andra en grön dykbåt. Runtomkring ligger kustbevakningsbåtar och tar upp olja.

Ett av Kustbevakningens fartyg är på väg tillbaka mot land — och på däck syns saneringsarbetare i vita dräkter som är nerkletade av svart olja.

Bärgningsfirman genomför dykningar vid fartyget. Detta för att titta på dess stabilitet och säkerhet, berättar Patrik Lindén, chef för operativa planeringsenheten på Kustbevakningen.

Klockan åtta på torsdagsmorgonen väntas bogseringen återupptas och vid lunchtid väntas färjan nå Sillerydshamnen i Karlshamn, meddelar Kustbevakningen på onsdagskvällen.

Har skador undertill

TT: Vad finns det för risker med bogseringen in till hamnen?

– Fartyget har skador undertill och det finns fortfarande risk att mer olja kommer ut, så länge det har de här skadorna kommer den risken att föreligga.

När bärgningen inleddes vid sjutiden på onsdagsmorgonen följde Anders Nilsson och Jan Turesson från hamnen i Djupekås hur färjan sakta fördes bort från grundet. Ovanför passagerarfärjan cirkulerade Kustbevakningens flygplan.

Nu hoppas de att operationen ska hinna slutföras innan vädret blir sämre.

– Jag har sett färjan från fönstret hela tiden, säger Jan Turesson.

I Djupekås hamn ligger oljeklumpar i gräset och skyltar upplyser om att det är förbjudet att gå längre ut.

”Luktade så starkt”

– Här luktade diesel i söndags när hon gick på grund, säger Anders Nilsson.

– Det luktade så starkt att man inte kunde vara här.

Kustbevakningen har arbetat med att ta upp de mindre mängder ny olja som läckte ut under onsdagsmorgonen.

– Bedömningen är att det är väldigt små mängder olja jämfört med vad som tidigare har plockats upp vid insatserna, säger Patrik Lindén.

På torsdagskvällen bekräftar Kustbevakningen att oljeutsläppet blev ”mindre än befarat i samband med förflyttningen”.

Grundstött tre gånger

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo har grundstött sammanlagt tre gånger – först två gånger i tät följd den 22 oktober och sedan en tredje gång i söndags. Då gick färjan loss från grundet och drev iväg ett hundratal meter för att sedan gick på grund igen. Följden blev en än större oljeläcka.

Oljan har nått land i Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, och ett stort antal fåglar har skadats då de fått fjäderdräkten hopklibbad av olja.

Hittills beräknas den totala mängden upptagen olja vara cirka 50 kubikmeter.