Vabbandet ökar: "Ny försiktighetskultur"

Cecilia Klintö/TT

Publicerad 2022-10-19

En pappa är hemma och vabbar och tar hand om sitt sjuka barn. Arkivbild.

Vabbandet ökade kraftigt under pandemiåren 2020–2021 och ser i år ut att öka ytterligare.

Försäkringskassan tror att en ny försiktighetskultur har brett ut sig bland svenska föräldrar – och den kostar miljarder.

Under januari–september i år har vabbandet kostat cirka 1,5 miljard kronor mer för staten än under motsvarande period 2019.

– Om det är bra eller dåligt är upp till politikerna att värdera, men vi ser i alla fall att försäkringen fungerar som det är tänkt. Den ska täcka för inkomstbortfall när man är hemma med ett sjukt barn, säger Niklas Löfgren, familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.

”Inte okej”

Pandemin gjorde att föräldrar tvingades bli försiktigare med att lämna snoriga och småhostiga barn på förskolan, och den försiktigheten håller i sig.

– Där har toleransnivån förändrats en hel del för vad som är okej och inte. I dag är det inte okej att skicka ett lite småsjukt barn till förskolan.

Ersättningen för vård av barn kostade staten 5,9 miljarder kronor under 2019. Det ökade sedan till 7,6 miljarder 2020 och 7,8 miljarder under 2021.

Fram till och med september i år har 5,8 miljarder betalats ut och om trenden står sig resten av året blir slutnotan för 2022 ännu högre än förra året.

Stora skillnader

Skillnaden är stor mellan olika län. Allra mest har vabbandet ökat på Gotland, där antalet utbetalda dagar nästan fördubblats i september i år jämfört med september 2019.

Ökningen är avsevärt mindre i de tre storstadslänen och i Västernorrlands län. Niklas Löfgren tror att en förklaring kan vara skillnader i möjligheter att jobba hemifrån när barnen är sjuka.

Någon kampanj för att minska vabbandet är inte att vänta, enligt Löfgren.

– Nej inte från oss. Men sedan finns det en utredning som kom med förslag om att minska antalet dagar inom den tillfälliga föräldrapenningen, så det finns ju sådana förslag som politikerna överväger, det ska man veta.

ANNONS