Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

SAS-kunder utsatta för bedrägeriförsök

Publicerad 2011-08-22

VARNAR KUNDERNA SAS har skickat ut varningsmeddelande om bedrägeri till sina Eurobonuskunder.

SAS har utsatts för ett bedrägeriförsök.

Någon har skickat ut falska mail till företagets kunder för att försöka lura av dem personliga uppgifter.

– Vi har som policy att aldrig fråga efter sådana uppgifter, säger Anders Lindström, presstalesman på SAS.

Flera av flygbolagets SAS kunder har de senaste dagarna tagit emot ett falskt mail. I mailet tackar SAS för en bokning – en bokning som inte har gjorts.

Kunderna uppmanas att logga in på en falsk hemsida, som liknar SAS eurobonus-sida –  men syftet med den är att komma åt kundernas inloggningsuppgifter, kontouppgifter och annan personlig information, så kallad phishing.

– Tyvärr är det en bedragare som har skickat ut mail till våra eurobonuskunder, säger Anders Lindström.

Ett hundratal drabbade

Kunder i både Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Italien har drabbats av bedrägeriförsöket, men än så länge har SAS inga uppgifter om att någon skulle ha lurats på pengar eller eurobonuspoäng, men det utreds fortfarande.

– Alla bonusköp i vår eurobonusshop har stoppats och dubbelgranskas nu för att se att de är riktiga, säger Anders Lindström.

De kunder som har loggat in på den falska hemsidan uppmanas av SAS att omedelbart gå in på SAS officiella hemsida och byta ut sitt lösenord.

Undersöker saken

Hur bedragaren har kommit över kundernas mailadresser är inte klart, men enligt Sas behöver det inte betyda att det har skett ett intrång i deras databas.

– Vi håller fortfarande på att undersöka saken, men de kan har skickat ut massor av mail, och eftersom var fjärde svensk är medlem i eurobonus träffat rätt på många, säger Lindström.

Den falska hemsidan stängdes ner under gårdagen.