Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Schyst kran och heta kakelplattor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-02

Köket har fått konkurrens. Välkommen in i badrummet – vårt nya skrytrum

Köket är lyxrenoverat och uttänkt in i minsta detalj. Nu tar badrummet över som hemmets skrytrum. Jättekakel, specialdesignade kranar, märkeshanddukar – inget lämnas åt slumpen.

– Det ska se dyrt ut på ytan och vara avvikande, säger Stefan Nilsson, trendexpert.

Glöm standardkaklet. De små kvadraterna är inget som platsar i ett lyxigt badrum. Italiensk mosaik, däremot, och jättekakel som nästan täcker en hel vägg är helt rätt. Liksom marmor, blandare och kranar i konstiga former. Badrummet får gärna vara lite galet. Enligt trendanalytikern Stefan Nilsson på Trendgruppen är det onormalt och dyrt som gäller.

Något att visa upp för andra

– Badrummet är det ”blingigaste” rummet numera, det är verkligen ett skrytrum. Nya polerade kranar, det ska blänka som sjutton i badrummet, inga kalkavlagringar där inte!

Men det som är viktigt är att det inte är standard.

– När jättekakelplattorna finns i alla butiker, då är trenden slut, säger han.

Stefan Nilsson menar att det handlar mer om att visa upp något för andra än att det egna badrummet ska ge upplevelser. Inredningen och detaljerna ska få betraktaren att haja till.

– Den moderna människan har blivit sina produkter, så har det sociala beteendet utvecklats. Vi visar upp våra hem, oavsett om det är den första eller 74:e gången vi hälsar på så går vi en rundtur. Det handlar om sociala markörer. Har jag tid och råd att engagera mig blir det också viktigt att visa upp det, berättar han.

Vi satsar på smålyx i kristid

Skrytbadrum och lågkonjunktur kanske inte är en perfekt matchning, men i kristider verkar tendensen vara att vi i alla fall unnar oss kosmetika. I stället för på skrytkökets tid då vi snarare köpte espressomaskiner visar vi nu upp lyxiga och snygga hudvårdsprodukter på badkarskanten. Det är ett enkelt sätt att sända signaler om lyx. Även här är slumpfaktorn lika med noll.

– Många lägger ned väldigt mycket tid på att hitta det rätta. Det ska vara genomtänkt. Rätt sorts badanka till exempel, är det en retroanka eller en Louis Vuitton-anka, sådana saker, säger Stefan Nilsson.

Följ ämnen i artikeln