Här kommer det kosta att åka bil
Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2013-01-02
I dag infördes trängselskatt i Göteborg vilket betyder att man nu måste betala för att köra in och ut ur staden.
Och snart kommer det att kosta att köra på fler vägar i Sverige.
I Motala och Sundsvall ska avgiftsbelagda broar leda om trafiken från stadskärnorna.
I båda städerna går den stora vägen rätt igenom staden, med hjälp av broarna kortas vägen och trafiken förflyttas från stadskärnan.
– Det blir som en omvänd trängselskatt eftersom man vill att folk ska köra på broarna, till skillnad från trängselavgiften i Stockholm och Göteborg som ju ska få folk att trafikera vägen i mindre utsträckning, säger Eva Rosman, pressansvarig vid Transportstyrelsen.
Bron i Motala öppnar i oktober i höst och den i Sundsvall ska stå klar i november 2014. Även vid Skurusundet i Nacka utanför Stockholm ska man bygga en avgiftsbelagd bro, men den väntas stå klart först framåt 2017.
Inte en skatt
Syftet med broarna i Motala och Sundsvall är att få bort en stor mängd trafik från stadskärnorna, i stället ska trafiken ledas om och gå över vatten, vid sidan av städerna.
Bygget av broarna finansieras helt av avgiften och när Trafikverkets lån för byggena är återbetalda kommer avgiften att upphöra, något som beräknas ta upp till 40 år. Broavgifterna är alltså inte en skatt, utan en så kallad infrastrukturavgift. Men för trafikanterna kommer det att se likadant ut och rent tekniskt fungerar avgiften på samma sätt som trängselskatten i Stockholm och Göteborg.
– Man kommer att tjäna tid på att välja broarna och det kommer att vara det mest attraktiva alternativet. I Motala kommer man till exempel att införa fartdämpande åtgärder i staden så att det går långsammare att köra där, säger Eva Rosman.
C vill ha fler avgifter
Enligt Eva Rosman vid Transportstyrelsen finns det i nuläget inga planer på att införa vanlig trängselskatt på fler ställen i Sverige. I april förra året presenterade Centerpartiet med partiledare Annie Lööf i spetsen ett förslag om att införa trängselskatt i fler svenska städer och nämnde då Linköping och Uppsala som två tänkbara exempel.
Förslaget mötte motstånd från flera håll och Stefan Hanna, centerpartist och kommunalråd i Uppsala, sa då till Uppsala Nya Tidning att det inte är aktuellt med trängselskatt för stadens bilister. ”Det är absolut inte något som vi har debatterat och just nu är svaret nej”.