Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Ännu en guldyra för Aftonbladet i mobilen

Publicerad 2013-11-08

Prestigepris för storsatsningen

Från vänster Henrik Tengelin, utvecklare, Lena Widman, redaktionell mobilchef, Christina Nordh, redaktör, Johan Åsén, mobilchef, Karl Novalli, redaktör, och Marica Finnsiö, redaktionschef

Aftonbladet tog hem det prestigefyllda priset Guldmobilen - igen.

- Vår nya mobilsajt tillhör det mest framgångsrika vi någonsin gjort, säger publisher Jan Helin.

Och nu fortsätter storsatsningen.

Priserna har regnat över ­Aftonbladets mobilsajt sedan priset instiftades år 2000.

Under Mobilgalan på Berns Salonger vann ­Aftonbladet i går kväll Guldmobilen som årets mobila nyhetstjänst - för femte gången.

- Det är alltid lika roligt att vinna. Mobilen förändras så fort så det gäller att ligga i framkant hela tiden och våga ta nästa kliv, säger mobilchef Johan Åsén.

Priset utses inte av någon jury utan av tidningen Mobils läsare.

’Jobb i världsklass’

En bidragande orsak till priset kan vara Aftonbladets nya app och mobilsajt som lanserades i maj.

- Vår nya mobilsajt tillhör det mest framgångsrika vi någonsin gjort. Ett jobb i världsklass av hela teamet. Det är mycket glädjande att våra användare och vår bransch ger oss den här bekräftelsen i form av Guldmobilen, säger publisher Jan ­Helin.

Aftonbladets redaktionella mobilchef Lena Widman lyfter fram att sajten är ett samarbete mellan it-avdelningen, redaktionen - och inte minst läsarna.

- Vi är snabbast och vi gör allt vi kan för att ge svar på frågor om både stora och små nyheter. Till exempel hade vi bevakningen av stormen Simone under hösten som slog besöksrekordet både i mobilen och totalt online, säger hon.

Nästa steg: Pod

För att säkra vinsten också nästa år fortsätter nu Aftonbladet sin satsning på mobilen.

Och redan nu kan Lena Widman avslöja ett par kommande nyheter:

- Bland annat kommer vi att satsa mer på live och att ta hand om podlyssnandet. Vi kommer att lansera en integrerad podspelare i appen.