Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Beställde kontantkort i Johans namn

Publicerad 2012-08-23

”Jag blev alldeles knäsvag”

Johan Ågren i Härnösand utsattes för ett bedrägeri när någon lyckades beställa kontantkort i hans namn.

Personnummer och en påhittad mejladress var allt som behövdes för att en okänd person skulle kunna beställa ett kontantkort från Comviq i Johan Ågrens namn.

Nu har han fått betalningskrav för något som han aldrig har beställt.

Förra fredagen hittade Johan, 34, en betalningspåminnelse i brevlådan.  Eftersom han är skötsam med räkningarna trodde han att företaget skickat det fel.

Så var det inte.

I stället visade det sig att någon beställt ett kontantkort från Comviq, som automatiskt kan fyllas på, i hans namn. Allt som krävdes var hans personnummer och en mejladress.

– Jag blev alldeles knäsvag, säger han.

Bedrägeriet polisanmält

Sedan dess har han åtskilliga gånger varit i kontakt med Comviq.

– De sa att de skulle stoppa användningen av kontantkortet efter att jag lämnat in polisanmälan. Men i dag (läs i går) fick jag veta att de inte kan stoppa det förrän kanske nästa vecka. De har betett sig fruktansvärt illa och nonchalant.

Han har gjort en polisanmälan om bedrägeri. Summan för det är uppe i 6 000-8 000 kronor.

Enligt inkassoföretaget Gothia, som Comviq säljer fakturorna till, kommer inte Johan att krävas på några pengar. Hur många som är drabbade av ett liknande bedrägeri vet de inte.

– En olycka kommer sällan ensam och jag misstänker att det kan bli fler, säger Gordon Odenbark, inkassochef och vice vd.

Olycklig situation

När Aftonbladet kontaktar Tele2, ägare till Comviq, ges beskedet att ingen kommer kunna fylla på Johans kontantkort mer.

De säger även att en kreditupplysning alltid görs när någon köper ett kontantkort. Ett informationsbrev skickas också till folkbokföringsadressen. Varför Johan inte har fått något sådant vet inte Malin Mellberg, presschef på Tele2.

– Enligt våra rutiner ska han ha fått den informationen. Det låter väldigt olyckligt, säger hon.

Den nonchalans som Johan har upplevt beklagar hon.

– Det är inte acceptabelt, så får det inte gå till, det är väldigt olyckligt.

Enligt Tele2 är Johan den enda kunden som har drabbats av bedrägeriet.