Ny lag i morgon: Mer reklam och produkter
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-31
Nu får kanalerna bestämma själva hur ofta de vill ha reklampauser
Från och med i morgon har TV4 rätt till tolv reklampauser i timmen.
Dessutom kan de produktplacera hur mycket de vill, enligt den nya svenska radio- och tv-lagen.
– Det är djupt tragiskt, säger skådespelaren och filmmakaren Claes Eriksson.
I morgon träder en ny svensk radio- och tv-lag i kraft.
Den innebär att det blir lättare för produktionsbolag och tv-kanaler som sänder från Sverige – vilket bara är SVT och TV 4-gruppen – att använda sig av produktplacering i långfilmer, tv-serier, sporthändelser och underhållningsprogram.
Kan bli tolv pauser
Enligt de regler som gäller till och med idag, sista juli, får maximalt 15 procent av sändingstiden utgöras av reklam.
Den nya lagen ger kanalerna rätten att själva bestämma hur reklamen ska ligga. Totalt får man visa tolv minuters reklam per timme, men varje avbrott måste vara minst en minut långt.
Detta gör alltså att kanalerna – om de vill – kan ha upp till tolv reklamavbrott i timmen.
– Bryter vi för ofta och för dumt förlorar vi tittare, så det kommer inte att hända, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till TT.
Många pauser i Idol
Han kan dock se vissa tillfällen när den nya lagen kunde fungera.
– Rent teoretiskt skulle vi kunna ha vad vi kallar för "power break", i till exempel en "Idol"-final skulle vi kunna göra en minuts reklam. Det här gynnar både annonsörer och tittare. Vi kommer att göra tre kortare avbrott per timme i stället för att som nu ha ett längre block reklam mellan programmen och sedan ett brejk varje halvtimme, säger Michael Grimborg till TT.
”Gynnar inte tittarna”
Men en som är skeptisk till den nya lagen är skådespelaren och filmmakaren Claes Eriksson.
– Det är skitsnack. Det är klart att det inte gynnar tittarna med mer reklampauser. Det är djupt tragiskt, naturligtvis. Folk sätter upp ”Ingen reklam, tack” på sina dörrar men tvingas nu ändå genomlida ännu mer reklam på tv. Vi får inte ens vara fredade i våra hem från kommersialismen, säger han till Aftonbladet.
Vann i HD
Sommaren 2002 anmälde Claes Eriksson tillsammans med Vilgot Sjöman TV4 för att utan tillstånd ha brutit deras filmer ”Hajen som visste för mycket” och ”Alfred” för reklam.
De båda regissörerna hävdade att det inte fanns någon kommersiell naturlag som gav TV-kanaler rätt att bryta i långfilmer och efter en sex år lång kamp hade Eriksson och Sjöman vunnit mot TV4 i tre olika rättsinstanser, ända upp i Högsta domstolen.
– Jag är faktiskt lite besviken att inte fler personer har följt i våra spår. Men regissörerna vill väl inte bråka. Pengarnas makt är så stark, säger Claes Eriksson.