Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Resenärers tålamod testades hårt

Anna Lena Wallström/TT

Publicerad 2023-08-10

Förseningar och inställda tåg blev en prövning för massor av resenärer som skulle söderut från Stockholm men saknade besked om när och hur.

– SJ:s kommunikation är bedrövlig, säger Benno Eliasson.

Stämningen på perrongerna 11–12 på Stockholms central var inte direkt munter tidig torsdagskväll. Pendlare och nybörjarresenärer, småbarnsfamiljer och utländska turister, trötta, stressade eller bara nollställda trängdes i en till synes ändlös väntan på att få kliva på det låsta SJ-tåget mot Malmö.

På de stora informationstavlorna inne i stationsbyggnaden, i appar och på webbsidor blippade information om ändrade spår, inställda avgångar och uppmaning att invänta ny tid.

– Vad ska man säga? Jag förstår att det kan hända saker som ställer till det, men SJ:s kommunikation är bedrövlig. Den är otroligt dålig, säger veckopendlare Benno Eliasson som väntat i två timmar på att få påbörja resan mot Växjö.

– Jag skulle ha kommit dit strax före klockan 21, nu får jag väl vara glad om det blir före midnatt, tillägger han.

Emelie Nyman är också en rutinerad men luttrad tågresenär som gärna vill komma hem till Malmö.

– Det går inte så bra. Men tyvärr är det vanligare att något strular än att resan är problemfri. Nu vet jag att det är något elfel och att mitt tåg ”inväntar spår” säger hon lite uppgivet men fortsätter:

– Det är i alla fall bättre att befinna sig på en station än att sitta på ett stillastående tåg, mittemellan två stationer.

Isabel Claesson, också med resmål Malmö, har just försökt hjälpa en stressad och trött kvinna att boka om biljetten.

– Själv känner jag mig ändå ganska lugn. Jag reser ensam, har inga barn att ta hand om och är van att resa. Men det brukar vara bättre information än så här.