Costa Concordia flyter – efter 2,5 år

Publicerad 2014-07-14

Costa Concordia har rostat i två och ett halvt år.

Nu flyter lyxfartyget igen, rapporterar AP.

Snart väntar en lång resa till skroten.

Den riskfyllda bärgningen av den kapsejsade jättebåten COsta Concordia har gått utan större problem, skriver AP. Arbetet för att få båten att lossa från den undervattensplattform som stöttat upp den sedan september startade på måndagsmorgonen. Vid lunchtid i dag flöt båten på egen hand för första gången efter olyckan.

– Skeppet flyter. Detta är extremt positivt, sa den ansvarige ingenjören Franco Porcellacchia vid en presskonferens.

Han påpekade att båten måste lyftas ytterligare en meter från plattformen innan den kan ge sig ut på öppet hav.

Det var för två och ett halvt år sedan som Costa Concordia gick på grund utanför den italienska ön Giglio vid italienska Toscanas kust.

Olyckan dödade 32 människor.

Bärgningen av det 290 meter långa skrovet tros ta hela veckan.

Väntas bli utdraget

Nästa steg i bärgningsarbetet, som enligt Telegraph är det största i sjöfartshistorien, är att undersöka skeppets flytkraft – vilket kan ta uppemot sex dagar.

Om allt går enligt planerat ska skeppet bogseras till Genua för att demonteras och skrotas. Resan uppskattas ta tre dygn.

Trots att Costa Concordia bildat en ovälkommen kuliss för öborna på Giglio finns ingen anledning att jubla om bärgningsarbetet nu blir framgångsrikt, enligt Giglios borgmästare.

– När fartyget försvinner från vår ö kommer ingen att fira eftersom tragedin kvarstår även efter två år. Vi vill att slutfasen ska vara över så snart som möjligt, säger borgmästaren Sergio Ortelli till Telegraph.

Oroliga för miljön

Oroliga röster har höjts om att Costa Concordia kan bli en miljöbomb vid en bogsering och lämna skadligt avfall i havet på sin väg till Genua.

Greenpeace i Italien kommer att övervaka Costa Concordia under bogseringen.

– Men vi planerar inte några aktioner. Vi tänker varken blockera eller borda skeppet, säger aktivisten Cecilia Martinez till Telegraph.

Kostnaderna för bärgningsarbetet har skenat och den totala slutnotan uppges nu landa på 15 miljarder kronor.

Fängelsestraff

Efter olyckan dömdes fyra besättningsmän och en rederianställd till fängelse. Fartygets kapten Francesco Schettino – som efter olyckan fick öknamnet ”Kapten Ynkrygg” – är åtalad för dråp, skeppsbrott och för att ha övergivit skeppet. Rättegången mot honom är ännu inte avslutad.

ANNONS