I rutan platsar bara de riktiga proffsen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-21
Hundarna Viggan och Oskar är redan tv-stjärnor.
Nu drillas fler talanger på modellkursen för hundar.
När det behövs hundar till filmer och reklam ringer många till Dog Models Fame School i Kungsängen. I deras agentur finns 600 hundar redo att ringa in.
En av dem är Viggan, en fransk bulldogg som synts äta prinsesstårta i en Telia-reklam.
– Hon passar bra för reklamjobb eftersom han är orädd och uthållig, säger ägaren Annika Björkman.
En annan stjärna är labradoren Oskar som nyligen drack Ramlösa i en tv-reklam.
Bakom Dog School finns Tina Röed, en gammal reklamare med stort hundintresse. Hon anordnar kurser där man lär sin hund jobba framför kameran.
– I dag är det väldigt dyrt att göra reklam och film. Förr tog man en hund från gatan, men i dag krävs proffsiga djur så man inte slösar tid, säger hon.
Tina Röed vill också slå hål på myten att ägarna som anmäler sina hundar bara vill ha pengar.
– Visst är det mycket djur på tv i dag, men ska man bli rik får man nog åka till Hollywood.