Köpa på nätet – lika säkert som i butiken
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-26
”Ingen skillnad”
Glöm ryktet om att det är osäkert att e-handla.
Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är det lika säkert att handla på nätet – som i din närbutik.
– Det är relativt lite ärenden, e–handeln verkar fungera i huvudsak bra, säger Torsten Palm på Allmänna Reklamationsnämnden.
Allt fler svenskar handlar sina varor på nätet. Allt man behöver finns att få tag på, bara ett par musklick bort: Från mat och hushållsartiklar till kläder, båtar, villor och resor.
Att handla på nätet har längs setts som lite osäkert. Men den bilden är inte helt sann. I alla fall inte om man får tro Allmänna Reklamationsnämnden.
– Det är faktiskt så att vi får in relativt lite ärenden från e–handel. Den verkar fungera i huvudsak bra, säger Torsten Palm på Allmänna Reklamationsnämnden.
Det finns förstås fall där folk blivit lurade på nätet, men Torsten Palm hävdar att det ändå inte är fler än de som blir lurade vid vanlig handel.
– De ärenden som kommer in till oss är ofta av samma natur som de alltid varit. Någon har köpt något som det är fel på eller så. Men det är ingen skillnad mellan e–handels kunder och andra.
Undvik att betala i förskott
Enligt Torsten Palm är det vanligaste sättet att bli lurad att man har betalat i förskott och sedan inte får någon vara.
– Men det är ju inte nytt för nätet. Det är ju ett sätt att luras som alltid har fungerat.
I och med friheten och anonymiteten på nätet finns däremot en hel del falska eller oseriösa företag.
– Det vanligaste är väl att de som startar små företag som ska leverera någonting fungerar i början, men att de har en för optimistisk inställning. Efter ett tag inser de att de inte har ekonomi för att köpa in och distribuera de varor de säljer sig sälja och då tar de pengarna och försvinner, säger Torsten Palm.
– De här oseriösa företagen är ofta kortlivade eftersom det snabbt sprider sig på diskussionsforum på nätet att de inte levererar. Men även om de är relativt kortlivade ställer de ju till problem för de kunder som drabbas.
Lina Thorén, Minimedia