Flygvärdinnan: ”Är så jävla förbannad”
Uppdaterad 2012-11-13 | Publicerad 2012-11-12
SAS ledning skyller krisen på att de anställda har för höga löner och förmåner.
Personalen tystas – men anonymt vågar de säga ifrån.
– Sänker de min lön säger jag upp mig, säger flygvärdinnan Anna.
– Våra löner ligger redan i linje med Norwegian, säger Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening
När Aftonbladet besökte Arlanda under morgonen ville ingen anställd säga något. SAS ledning har gått ut till sin personal om att inte uttala sig i media om krispaketet som blev offentligt i morse.
"De får sparka mig"
Anna beskriver sin vardag. Hon tvingas ofta gå upp 4 på morgonen, får ingen ersättning för obekväm arbetstid, sover ofta borta och jobbar ofta tolv timmar i sträck.
Hon håller inte med om att personalen generellt sett är bortskämd när det gäller löner.
Efter många år som flygvärdinna på SAS har hon i dag runt 30 000 kronor i månadslön. Nu riskerar hon en 15-procentig sänkning.
– Det går jag aldrig med på. Då får de sparka mig, säger Anna och fortsätter:
– Det vore en sak om inte vi hade denna stora mängd inkompetenta chefer, utan formell utbildning inom HR, som sitter och tjänar stora summor utan att kunna ta ett beslut. Det är en enda lekstuga – det är katastrof. Och en vd som tjänar 10 miljoner kronor – mer än statsministern. Det är ett slag i ansiktet. Vad fan håller han på med? Om vi ska jämföras med Norwegian ska vi också ha chefslöner som Norwegian.
Lastar plan – för 16 000
Björn Kjos, vd på Norwegian, tjänar nämligen "bara" 1,5 miljoner kronor per år.
– Ärligt talat blir jag så jävla förbannad att jag hoppas att hela skiten går i konkurs. Jag tycker inte att staten ska gå in med en enda krona till. Jag vet att jag klarar mig. Jag kan ta vilket jobb som helst. Men det tror jag inte våra chefer klarar. De är så bortskämda.
Även Carlos, 35, har barn. Han lastar flygplan sedan sju år för SAS och har varit 14 år i branschen. Hans lön ligger på 22 000 kronor, men eftersom han blev uppsagd förra året och bara har vikariat på 75 procent tvingas han klara sig på 16 000 kronor i månaden.
– Det är nästan omöjligt att överleva på det. Vi jobbar jul, nyår, helger och sliter. Våra chefer jobbar måndag till fredag 8-16 och får 50-60 000 i lön. De är bättre kompisar med ledningen och kommer att klara sig bra. Men det är vi som drar runt företaget.
Nu drabbas han dessutom av att marktjänsterna säljs ut.
– Jag kommer att bli av med jobbet. Jag vet inte vad jag ska göra.
Har redan sparat
Runt 1 500 piloter jobbar inom SAS, varav 560 i Sverige.
Robert Gustafsson, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, anser inte heller att piloterna på SAS tjänar särskilt högt – särskilt inte i jämförelse med konkurrenterna.
Han uppger att piloterna dragit ned på sina kostnader med 35 procent, närmare en miljard kronor, under de senaste tre åren. Det genom lönesänkningar, förändringar i tjänstgöringen och pensionsförsämringar.
En SAS-pilot har i dag en ingångslön på omkring 30 000 kronor i månaden.
– Pilotyrket är ett väldigt ansvarsfullt yrke och är av tradition välbetalt. Jag ser inget konstigt med det. Vi ligger i linje med Norwegian nu, och 20 procent under Lufthansa, säger han till Aftonbladet.
Sven Cahier, ordförande för Unionen-anslutna på SAS, uppger att facket i stort ställer sig bakom krispaketet, men att många yrkeskategorier inom bolaget ligger lågt lönemässigt. Han tar ett exempel:
– Danska kollegor brukar tro att man ljuger när de ser att civilingenjörerna inte har någon löneutveckling. De har en normal ingångslön, men sedan ligger de kvar. Det är långt under marknadsnivån i övrigt.
"Abdikerar från ansvaret"
Vissa delar av krisplanen välkomnas dock av både tjänstemanna- och pilotfacken.
– Vi ser konturerna av ett slimmat SAS, vilket vi har efterfrågat. Vi har flest antal anställda per flygplan och det är tveksamt om man kan ha det så över tid. Det vi inte kan acceptera är att ett mejl gick ut till våra medlemmar i morse: "Så här kommer det bli nu". Det är ett ultimatum, ingen förhandling.
– Det är en sak att bankerna och ägarna kräver detta, men man abdikerar från sitt ledaransvar om man låter ägarna ge direkta direktiv om kollektivavtalen. Det sättet man framför kraven på är oacceptabelt, säger Robert Gustafsson.
Fotnot: Flygvärdinnan Anna och lastaren Carlos vill vara anonyma och heter egentligen något annat.