Modejätten dubbelfälls – "Kan trigga självsvält"
Publicerad 2024-02-02
Modejätten H&M dubbelfälls för att ha visat extremt smala modeller i reklam.
”Bilden kan trigga självsvält”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.
Modejätten H&M fälls för att ha brutit mot Internationella Handelskammarens reklamregler som säger att annonser ska utformas med ”vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar”.
Det rör sig om två fall där den ena är en fysisk reklamskylt som visats i en H&M-butik och den andra är en reklam på internet.
Enligt anmälaren ska internetreklamen visa ”en väldigt smal kropp som nästan inte ser riktig ut till formen”.
Reklamombudsmannen skriver att avbildning av extremt smala människor, enligt praxis från opinionsnämnden, kan bidra till ett ideal ”som är skadligt att sträva efter”.
”Reklamen tar inte ett socialt ansvar då många flickor och kvinnor är drabbade av olika typer av ätstörningar. Bilden kan trigga självsvält och att osunda smala ideal ses som något positivt och attraktivt.”