Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Spelföretagen: Viktigt att visa intresse

Publicerad 2019-05-16

Det finns en hel del inställningar som föräldrar kan göra för att få överblick över sina barns spelande, enligt spelföretagen. Arkivbild

Det är inte ovanligt att unga som spelar med eller mot andra har kränkts, visar en undersökning som organisationen Friends har låtit genomföra. Men vad gör företagen som tillhandahåller några av de populäraste spelen åt klimatet där många unga vistas dagligen?

Enligt Friends är det viktigt att föräldrar till barn som spelar sätter sig in i deras intresse och förstår vad det är barnen gör på nätet. I antimobbningsorganisationens undersökning var det 61 av 301 tillfrågade som utsatts för kränkningar och som upplevt dem som sårande eller att kränkningarna gjort dem arga. Knappt hälften av den gruppen pratade med en vuxen om sina upplevelser.

Spelföretagen anser dock att det finns verktyg för föräldrar som vill få bättre koll på sina barns spelvardag.

– Vi försöker göra det så enkelt som möjligt för föräldrarna att vara engagerade, säger Petra Tell, pr-ansvarig på Microsoft för spelkonsolen Xbox i Norden.

Skärmtid

Tell säger att Microsoft inte kan göra allt men att företaget jobbar tillsammans både med branschen och föräldrar för att göra åtgärderna ska vara så relevanta som möjligt.

– Vi har tittat mycket på skärmtid, där föräldrar kan ställa in när och hur mycket respektive barn ska få spela, säger hon.

Även speltillverkaren Nintendo betonar vikten av skärmtid.

– Nintendo har en app där föräldrar kan gå in och bestämma barnens skärmtid, säger Patrik Johansson, pr-ansvarig hos Bergsala som distribuerar Nintendo i Sverige.

"Kontrollera och begränsa"

Rikke Nissen, kommunikationsansvarig på Nordisk Film Interactive, som distribuerar konsolen Playstation i Norden, skriver i ett mejl till TT:

"Playstation strävar efter att ha en säker och underhållande miljö för alla våra spelare. Vi har gjort det enkelt för föräldrar att kontrollera och begränsa vilka spel och funktioner som ska vara tillgängliga för deras barn. Till exempel kan föräldrar tidsbegränsa hur länge deras barn kan spela, blockera innehåll med åldersgräns samt begränsa tillgången till funktioner och onlineuppkoppling."

Alla tre företagen poängterar att de har filter för opassande språk, men att de inte kan ha översyn på eventuella chattprogram som spelare använder sig av.

Helena Meyer, utbildare på Friends, säger om spelföretagens ansvar i frågan:

– Alla har ett jobb att göra, det här är en del av en större samhällsbild.