Kraschade – i dimman

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-24

2 000 passagerare ombord vid kollisionen

’EN OTROLIG SMÄLL’ Sångerskan Annika Ljungberg var på Gotlandia med familjen.

NYNÄSHAMN. De två färjorna låg på direkt kollisionskurs med varandra.

Det visar färjornas egna signalsystem som Aftonbladet tagit del av.

Dimman låg tät när M/S Gotland strax efter 11 i går förmiddag rände in i HSC Gotlandia II och rev upp ett långt hål i skrovet.

På ett mirakulöst vis klarade sig nästan alla av de nära 2 000 passagerarna oskadda.

– Fem personer, varav ett spädbarn, fick föras till sjukhus. Tio personer med lindrigare skador fick hjälp på vårdcentralen, säger Karin Solberg på Länskommunikationscentralen.

”Några ramlar”

Varför de två färjorna kolliderade utreds nu av Haverikommisionen som höll förhör med besättningen i går.

Färjornas rörelser kan följas via AIS, ett system som visar en båts position, kurs och hastighet.

Aftonbladet har följt de båda färjornas rutt in mot respektive ut från Nynäshamn via AIS.

Gotlandia och Gotland ligger på direkt kollisionskurs och Gotlandia gör en kraftig gir precis innan färjorna krockar.

Sångerskan Annika Ljungberg var med på Gotlandia:

– Först ser vi en tankbåt som vi passerar väldigt nära och sedan gör färjan en skarp sväng, så hela båten kränger och några ramlar. Sedan kom hela den här stora båten rakt emot oss. Det var en otrolig smäll, båten bara vibrerade.

”Vill inte spekulera”

Fler passagerare har berättat att Gotlandia befann sig väldigt nära ett tankfartyg innan hon girade kraftigt.

Utanför farleden låg ett finskt tankfartyg för ankar.

På farygsrutten kan man se att Gotlandia är på väg mot tankfartyget innan hon gör en 90 graders vändning. Efter svängen är Gotlandia och Gotland i god fart på väg rakt mot varandra.

Därefter kan man utläsa att de båda färjorna upptäcker varandra och försöker undvika en frontalkrock genom att vika höger, den mindre och snabbare Gotlandia snävare och den tyngre Gotland yvigare.

– Normalt sett kör man på radar som har ett varningssystem om båtar kommer för nära, säger Jan-Erik Rosengren, vd för Gotlandsbolaget.

– Det verkar inte ha varit det som var fel. Men jag vill inte spekulera i vad som hänt.