Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Johnny, 38, hade kunnat räddas

Publicerad 2012-09-19

Automatisk övervakning hade stoppat tåget i tid

Sex minuter efter stölden på t-banespåret i Sandsborg körde tåget över medvetslösa Johnny, 38.

Men med "intelligenta" övervakningssystem hade tåget kunnat stoppas.

– Ny teknik hade larmat föraren i tid, säger Hugo Hedberg, teknologie doktor i elektronik.  

Övervakningsbilderna som visades i TV3:s Efterlyst från Sandsborgs tunnelbanestation visar hur den misstänkte gärningsmannen, en 28-åring, muddrar den berusade småbarnspappan Johnny på plånbok, mobil och halskedja, och lämnar honom kvar på spåret.

Sex minuter senare kommer tåget, och Johnny överlever mirakulöst. Han har dock tvingats amputera en halv fot och hans ena knä kommer aldrig att bli återställt.

Men tåget hade kunnat stoppas i tid.

Intelligenta kameror

Hugo Hedberg, teknologie doktor i elektronik, reagerade direkt när han såg sekvensen från övervakningskamerorna.

– Det är ingen tvekan om att tekniklösningar hade kunnat stoppa det här, säger han.

Hugo Hedberg talar framför allt om "intelligenta kameror", eller automatisk övervakning.

Tekniken finns redan i dag och går, kortfattat, ut på att övervakningskameror läser av om pixlarna i en bild, som riktas mot spåret, förändras på något sätt.

– Om detta sker skickas en varningssignal till föraren som då får möjlighet att bromsa, säger Hugo Hedberg.

Läser av temperaturen

Det finns även andra tekniska lösningar, exempelvis infraröda kameror, som läser av temperaturen på föremål som faller ner och blir liggande på spåret.

– Om temperaturen på föremålet ligger runt 37 grader kan tekniken slå fast att det med stor sannolikhet rör sig om en människa, och det skickas en larmsignal till tåget, säger Hedberg. Tekniken finns redan i andra övervakningssystem.

Han menar att tekniklösningarna skulle kunna stoppa många olyckor i tunnelbanan.

Dyrt

– Bromssträckan går ju inte att påverka, däremot kan många olyckor där objektet befinner sig på spåret undvikas, säger han.

Tekniken kräver dock stora, dyra, investeringar.

– Det är tyvärr svårt att säga hur mycket det kostar, det beror på antalet kameror och hur många som behövs för en perrong. Men det skulle säkert vara värt pengarna på de mest olycksdrabbade perrongerna, säger han.

Aftonbladet har sökt SL som inte vill ge några kommentarer.