Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Nekade romsk kund tanka – åtalas

Publicerad 2015-03-13

Seppo Grönfors hävdar att han inte fick tanka utan att betala bensinen i förskott. Nu åtalas ett butiksbiträda för diskriminering.

Ett butiksbiträde vid Statoil misstänks ha nekat en romsk kund att tanka­ och krävt förskottsbetalning.

Nu åtalas mannen för olaga diskriminering.

­– Jag är övertygad om att jag inte fick tanka innan jag betalat för att jag har romskt ursprung, säger Seppo Grönfors.

Enligt åtalet ska Seppo Grönfors ha särbehandlats på grund av sitt etniska ursprung.

Den 26 december förra året tog han en biltur med några vänner. Då han skulle tanka vid Statoil i Upplands Väsby norr om Stockholm ska butiksbiträdet ha vägrat att starta bensinpumpen.

­– Han ville ha betalt innan, säger Seppo Grönfors. Det fanns inga skyltar om förskottsbetalning.

Ville ha ursäkt

Då Seppo och hans sällskap frågade varför ska butiksbiträdet ha sagt att han låtit "zigenare" tanka innan de betalat tidigare och då hade de smitit.

­– Butiksbiträdet sa att han blivit påkörd då och visade upp ärret han fått på benet, har en vän till Seppo sagt.

Då vännen ska ha ifrågasatt särbehandlingen och på sitt språk, kurdiska, uppmanat butiksbiträdet att starta bensinpumpen gick det genast bättre.

Sällskapet försökte förgäves få en ursäkt av mannen.

­– Jag är övertygad om att jag inte fick tanka innan jag betalat för att jag har romskt ursprung och är klädd som en rom, säger Seppo Grönfors.

Seppo Grönfors polisanmälde företaget även 2012, den gången fick han inte hyra bil. Statoil tvingades betala skadestånd på 30 000 kronor.

Han kommer driva frågan om skadestånd även denna gång med diskrimineringsombudsmannen.

­– Något borde Statoil få betala. Det känns inte bra att bli kränkt på en bensinmack, det finns bra svenskar och bra romer, alla begår inte brott.

Butiksbiträdet som åtalas för olaga diskriminering förnekar brott.

”Gör inte skillnad”

Enligt förhöret med mannen ska han ha känt igen Seppo Grönfors bil: Den hade använts vid ett eller två tidigare tillfällen vid bensinsmitningar.

Ljusen var fortfarande påslagna då föraren klev ut för att tanka, det kan vara ett tecken på att någon tänker smita från betalningen.

Eftersom han inte ville ha något bråk i butiken framför kunderna lät han ändå en kollega sätta på bensinpumpen igen, förklarar han.

­– Jag gör inte skillnad mellan kunder men i detta fall fanns det en påtaglig orsak att jag bad honom betala i förskott, att mannen är rom har inte med saken att göra. Skulle jag ha haft för vana att diskriminera olika kunder skulle jag ha anmälts för länge sedan.

­– Det är väldigt, väldigt tråkigt att ha ett åtal i ett sådant här ärende, säger Statoils kommunikationsdirektör Johan Backman. Vi jobbar sedan två­-tre år kontinuerligt med vår servicepolicy, i den hör varken diskriminering eller osakliga särbehandlingar hemma.

Statoils anställda får en kontinuerlig utbildning i servicepolicyn och aktuella ämnen lyfts fram.

­– Nu avvaktar vi utredningen och resultatet av den.

Fler smitningar

Enligt Johan Backman gäller tankning först och betalning sedan på Statoil.

­– I de fall vi inte har det måste vi vara tydliga mot kunden och informera om det.

Branschen som sådan ser enligt Johan Backman ett ökat problem med bensinsmitningar.

­– Statoil utreder nu saken internt hur det ska lösas med eventuella åtgärder framöver.

Aftonbladet har sökt butiksbiträdet.