”Kulturell närhet påverkar mer än geografisk”
Publicerad 2016-07-07
Därför fick terrordådet i Bagdad så liten uppmärksamhet
Söndagens terrordåd i Bagdad har krävt minst 250 liv.
Men nyheten har inte blivit så stor i Sverige.
Inga brutna tablåer och extrasändningar. Få profilbilder på Facebook pryds av Iraks flagga för att visa landet stöd.
Dödssiffran i Bagdad motsvarar nästan två Bataclandåd i Paris, trots det nås Sverige knappt av nyheten.
Vad beror det på?
– Det beror på hur olika medier nyhetsvärderar. Det finns en hel del forskning om vilka kriterier som styr nyhetsvärderingen. Ett av de kriterier som är aktuella i det här fallet är det om närhet. Är det här något som sker nära oss? Något som vi känner påverkar oss? Det som hände i Frankrike kan vi lätt kan sätta oss in i och tänka att det där skulle kunna hända i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Bagdad känns mycket längre bort och i en annan kontext, säger Kajsa Falasca, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Så det är inte bara den geografiska utan också den kulturella närheten som påverkar?
– Det är nog mer den kulturella och sociala närheten. Det skrivs ju mycket om terrorhändelser i USA och det är geografiskt väldigt långt borta, men kulturellt och socialt är det väldigt nära. Vi känner igen oss i USA, ett samhälle som liknar vårt.
– Ett annat kriterium för nyhetsvärdering är att det ska vara något nytt. Vad gäller Mellanöstern så är det mycket oroligheter där hela tiden. Så det faller lite in i ett slags medieskugga.
Handlar det om att medierna inte bryr sig eller att medierna tror att läsarna inte bryr sig?
– Det där är en kombination. Man ska skriva om saker som publiken har intresse av. Men det är ju redaktionerna som bestämmer vad som är intressant att publicera.
– I grunden är det journalister som väljer, men man gör det med referens till vad läsare/konsumenter är intresserade av, säger Kajsa Falasca.