Överlevde Gottröra - hånades av Air France

Publicerad 2013-04-18

Flygvärdinna bad Caroline, 32, att "hålla käften"

Caroline King, 32, överlevde flygkraschen i Gottröra.

Nu berättar hon om en ny skräckresa - med Air France.

– 'Håll käften' sa flygvärdinnan när jag frågade om turbulensen ombord, säger hon.

Caroline King var tio år gammal när livet förändrades för alltid. Den 27 december 1991 störtade SAS flight 751 till Warszawa. Ombord satt Caroline King som skulle hälsa på släktingar i Polen.

Hon klarade sig mirakulöst.

– Jag var så liten så jag kunde nästan gömma mig under stolen. Men min mamma bröt sin axel och sin fot när bagageluckan föll ner över henne, säger Caroline King.

Meddelade Air France

Hon berättar att hon minns allt från kraschen.

– Motorljudet och lukten av fotogen påminner mig om olyckan, det blir jag aldrig av med, säger hon.

I dag vågar Caroline King flyga igen - trots rädslan.

Men det kräver särskilda förberedelser.

– Jag måste sitta så långt från motorerna som möjligt eftersom ljudet gör mig så rädd, säger hon.

Detta meddelade hon i god tid till Air France inför resan till USA i februari. Trots det - och ett brev från SAS som bekräftar att hon var med om kraschen i Gottröra - hamnade hon bakom motorerna där det låter som mest.

– Men det värsta var hur kabinpersonalen betedde sig mot mig, de var särskilt dryga mot mig eftersom jag hade önskemål om placeringen, säger Caroline King.

”Håll käften”

Någonstans över Atlanten drabbades planet av kraftig turbulens - något som Caroline upplever som mycket skrämmande.

I sin förtvivlan tryckte hon på serviceknappen.

– Jag frågade om de visste något om hur länge turbulensen skulle vara. Då skrek flygvärdinnan åt mig att 'hålla käften', säger Caroline King.

Efteråt har Caroline King funderat en hel del på händelsen.

– Tidigare har jag alltid fått så mycket hjälp av andra flygbolag när jag säger att jag har varit med om en flygolycka. Ibland har jag till och med fått sitta i cockpit under start och landning. Men Air France behandlade mig som skit, säger hon.

Erbjöd ersättning - till barnen

Caroline kontaktade Air France och beskrev händelsen. Flygbolaget bad om ursäkt och erbjöd kompensation - till Carolines barn.

– De ville erbjuda en present till mina barn. Men jag sa att jag inte var nöjd utan ville ha pengarna tillbaka, säger hon.

Efter ytterligare påtryckningar gav Air France med sig – och kompenserar nu Caroline med flygbiljetter till samma värde som de första.

– De första biljetterna köpte vi på annan resebyrå, men de här biljetterna kan bara användas på Air France egen hemsida. Då är det 50 procent dyrare, säger Caroline.

– Det känns inte okej. Jag ska kontakta dem igen. 

Fotnot: Aftonbladet har varit i kontakt med Air France pressavdelningar i Sverige och Paris. Men flygbolaget har valt att inte återkomma med en kommentar.