Kalle Jungkvist: De roligaste åren i min karriär
Publicerad 2012-08-24
18 års storsatsning på nätjournalistik har lönat sig.
Priserna har haglat över aftonbladet.se – ända sedan starten.
– Det är nog så enkelt att vi har legat i framkant av utvecklingen, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se under tio år.
Stora journalistpriset, Stora Internetpriset, Årets dagstidning... Det är vid det här laget en ganska välfylld prishylla på redaktionen.
– Kombinationen av erfarna kvällstidningsjournalister och en ny generation journalister, med en delvis annan bakgrund, har varit avgörande för framgången, säger Kalle Jungkvist.
– Det har gjort att vi tagit en delvis annan position än den traditionella kvällstidningen, lite bredare och allsidigare. Det har varit väldigt framgångsrikt.
Chefredaktör i tio år
Som chefredaktör och ansvarig utgivare för aftonbladet.se 1999-2009 tog han emot många av priserna.
När luften gick ur IT-bubblan i början av 2000-talet försvann plötsligt alla de annonsintäkter som tidigare finansierat nyhetssajterna.
Hittade nya intäkter
I det skedet satsade Aftonbladet stort på att hitta nya intäkter i form av betald journalistik, olika betalda tjänster och småannonser. Och det var de nya intäkterna som skapade möjligheterna för en framgångsrik journalistik, säger han.
När han började hade sajten 500 000 besökare per vecka.
När han slutade tio år senare var den siffran fem miljoner.
– Det var de roligaste åren i min karriär. Att både kunna få vara med och skriva historia, live, just när det sker. Men också att få vara med om ett historiskt skede – där vi har stått mitt i centrum för händelserna. Det har varit fantastiskt.