Turnébussen stoppades av polis

Publicerad 2013-08-05

Tyska polisen: ”Alles ist kaputt”

Svenska bilbesiktningen har gång på gång gett bandet Bullets turnébuss klartecken.

Men när de i helgen var i Tyskland stoppades de av polisen.

– De tyckte att den var för gammal för de tyska vägarna, säger Hampus Klang, gitarrist i bandet till Aftonbladet.

Växjöbandet Bullet lämnade Sverige på morgonen och körde de dryga 70 milen till spelningen på Heavy metalfestivalen i Wacken i norra Tyskland.

När de hade ungefär 300 meter kvar till backstageområdet stoppades bussen av tysk polis.

– De kunde mycket begränsad engelska, men han sa typ ”Alles ist kaputt” och frågade vem det var som kommit på den dumma idén att ta ut bussen på vägen, säger Hampus Klang.

Fick betala för mekanikern

Bandet har haft Volvobussen från 1964 i runt åtta år. Varje år tar de den till bilbesiktningen som godkänt den. Men tyska polisen tyckte att den skulle bromsa in för evigt.

– Bussen ser skruttig ut, men den är i bra skick och är besiktigad i Sverige och den är laglig. Men det tyckte inte de, utan för dem var den för gammal. 

En mekaniker tillkallades som undersökte bussen. Mekanikern testade bromsarna, vilket innebar att han gasade och sedan bromsade. Polisens bedömning var att de var dåliga och krävde 500 euro, 4300 kronor, från bandet för betalning av mekanikern.

Bussen fick körförbud och dess registreringsskyltar plockades av.

Instrumenten och all övrig utrustning fick bandet köra in i skytteltrafik med en av festivalens minibussar.

”Finns skillnader”

Dagen efter när de skulle tillbaka till Sverige för en spelning i Finnspång fick bussen slussas vidare på egen hand.

– Vi fick bärga bussen till Danmark till gränsen och själva åka i minibuss. Och sedan fick vi köra från Danmark till Sverige. Där var allt som vanligt, det var inga problem, säger Hampus Klang.

För bärgningen fick bandet betala 2000 euro, över 17 000 kronor.

Generellt sett ska svenska fordon som godkänts som körbara i bilbesiktningen i Sverige även vara det i övriga EU.

– Det finns i grundläggande gemensamma regler, men sen finns det nationella skillnader och det är jättesvårt att säga vad det kan ha varit i det här fallet, säger Eva Rosman, ställföreträdande presschef vid Transportstyrelsen.