Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Mobilen brände hål i sätet – i full fart på motorvägen

Uppdaterad 2014-03-08 | Publicerad 2014-03-07

Men Sony vägrar ersätta den trasiga telefonen.

Peter Börjesson, 45, hade sin Sony Xperia V på laddning i bilen. Plötsligt började det brinna – när han körde 120 kilometer i timmen.

– Jag tvärnitade på motorvägen, säger han.

Peter Börjesson hade hälsat på en kompis i Kungsbacka och var på väg hem till Göteborg. Klockan var åtta på kvällen och det var mörkt.

– Jag körde i några minuter och kände att det började lukta bränt, säger han.

Han såg att det rykte från mobilladdarens kontakt, fick panik och försökte så snabbt som möjligt få stopp på bilen.

– Min första instinkt var att ta mig ur bilen. Jag handlade irrationellt, tvärnitade på motorvägen och körde in till vägkanten. Där slet jag ut grejerna och plasthöljet kokade. Jag tog på den med fingrarna och brände mig, den var glödhet, säger Peter Börjesson.

Brände hål i sätet

Laddarens kontakt kokade, smälte plasten på mobilens laddningsuttag och hade dessutom bränt ett hål i bilens passagerarsäte.

Händelsen inträffade den 8 december. Dagen efter ringde Peter Börjesson till företaget som tillverkat telefonen.

Han hade haft mobilen, en Sony Xperia V, i sex månader och han hade köpt den med två års garanti. Laddaren var telefonens originalladdare.

Grejerna skickades till sist på analys till en oberoende serviceverkstad.

Peter Börjesson kräver en ny mobil och kompensation för brännskadan på bilsätet.

– Jag var en minut från döden och de bråkar om en mobiltelefon. Med tanke på vad som kunde ha hänt är det bedrövligt. Hade den legat på en uteplats en solig dag hade det inte varit allvarligt, men nu satt jag i en bil i 120 kilometer i timmen på en mörk motorväg.

Vägras ersättning

Nu har Peter Börjesson fått ett preliminärt beslut. Att Sony Mobile inte kommer att ersätta den trasiga telefonen för att de hittat "mikroskopiska oidentifierade föremål" i laddarens lilla USB-kontakt.

Men företagets presschef Erik Yström säger att de vill föra en dialog med honom.

– Först måste resultatet visa om det var smuts, skräp eller något annat som kommit in i kontakten. Så fort vi får rapporten kommer vi dela den med Peter och föra en dialog med honom. Om vi ska hantera det som ett garanti- eller goodwillärende, säger han.

Hur vanligt är det att laddare smälter?

– Man läser om det då och då, men själv har jag på fyra år aldrig varit med om det. Det hade jag fått reda på. Nu var det tur att inget mer allvarligt hände. Men jag hoppas verkligen att han inte känner att vi försöker nonchalera det, säger Erik Yström.