Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Kvinna missnöjd med frisyr – polis ingrep

Publicerad 2015-01-30

En annan kvinna som klipper sig.

Kvinnan ville först ha hårförlängning, men ändrade sig och ville ha lugg.

Sen ångrade hon sig igen och bad om flätor.

Efter åtta timmars hårvård var hon fortfarande inte nöjd. Då ringde frisören polisen.

– En hel dag gick förlorad, säger salongens ägare till Aftonbladet.

Händelsen inträffade igår torsdag på en frisörsalong på Södermalm i Stockholm.

Vid klockan 15 på eftermiddagen slog sig en kvinna i 35-årsåldern ner i stolen och bad om en hårförlängning och färgning.

– Först ville hon ha hårförlängning, sen ville hon ha lugg, sen ville hon ha flätor. Hon ändrade sig fram och tillbaka i flera timmar, säger ägaren till salongen.

Åtta timmar och två frisörer senare, när notan var uppe i 5700 kronor, var kvinnan fortfarande inte nöjd. Då tillkallades polisen.

– Trots att klockan var 23 på kvällen så ville hon inte gå härifrån. Hon vägrade att betala.

Ville betala mindre än hälften

Viktor Adolphson, yttre befäl vid Södermalmspolisen, kallades till platsen och gjorde sitt bästa för att försöka medla mellan parterna.

– Kvinnan ville fortsätta sin behandling men det var ju inte aktuellt eftersom klockan var så mycket, säger han.

Till slut erbjöd sig kvinnan att betala 2000 av de 5700 kronorna och komma tillbaka nästa dag för att få håret fixat. Något som gjorde att polisen inte kunde ingripa.

– Eftersom hon erbjöd sig att betala en del av summan så blev det ett civilrättsligt ärende. De var helt enkelt inte överens om ett avtal, hade hon dragit därifrån utan att betala så hade det varit ett snyltningsbrott, säger Viktor Adolphson.

”Svårare att lita på sina kunder”

Ägaren till frisörsalongen känner sig uppgiven och frustrerad. I hennes ögon gick en hel dags arbete till spillo.

– Det känns jättejobbigt. Man har hyra och anställda att betala och så går man back på arbetet. Man känner att det blir svårare att lita på sina kunder.