Ett slag för tryckfrihet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-02
Tidningar i samordnad kampanj om tryck- och yttrandefrihet
I dag går Sveriges tidningar och nyhetssajter ut i en gemensam tryckfrihetskampanj.
Rätten för såväl medborgare som massmedier att uttrycka sig ligger i fokus.
– Tryckfriheten är grunden för demokrati, inskränks den så inskränks demokratin, säger aftonbladet.se:s chefredaktör Kalle Jungkvist.
I Sverige har vi en lång tradition av både yttrandefrihet och tryckfrihet för såväl medborgare som massmedier. Tryck- och yttrandefriheten är förankrad i svensk grundlag och har starkare traditioner och bättre stöd i lagstiftningen än i de flesta länder.
Men trots gamla anor och starkt stöd hotas den. Tryckfriheten har inte varit så ansatt i modern tid som nu, menar Tidningsutgivarna (TU).
Lagändringar
Tidningsutgivarna (TU) har uppmärksammat flera genomförda lagändringar de senaste åren, som innebär inskränkningar såväl i tryck- och yttrandefriheten som i öppenheten i samhället.
– Ett exempel är att man vill begränsa meddelarfriheten för poliser. Man vill inte ha läckor från poliser till medier men det innebär att allmänheten riskerar att gå miste om viktig information – det händer saker även inom polisen som allmänheten bör få veta, säger Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna.
Kampanj
I dag går landets tidningar och nyhetssajter ut i en gemensam kampanj som syftar till att belysa vikten av tryck- och yttrandefrihet. I klarspråk handlar det om läsarnas rätt att få veta.
– Vi vill uppmärksamma alla svenska medborgare om att man aldrig ska ta tryck- och yttrandefriheten för givet. Vi vill även påminna svenska riksdagsledamöter om hur lätt det är att hamna i en situation där man stiftar lagar som inskränker på dessa friheter – även om det inte var syftet, säger Serner.
"Den här tidningen är ej godkänd av staten"
Kampanjen sammanfaller med att Sverige står som värd för World Association of Newspapers årliga konferens. 1800 tidningsutgivare och tidningschefer från hela världen samlas i Göteborg 1-4 juni.
Runtom i landet kommer läsare att mötas av en vit förstasida med texten "Den här tidningen är ej godkänd av staten", samt en annons inne i tidningen som förklarar ståndpunkten om tryck- och yttrandefrihet.
I princip alla 168 av Tidningsutgivarnas medlemstidningar deltar i kampanjen – aftonbladet.se är självklart en av dem. Också här möts läsarna av en vit startsida – innan den vanliga startsidan dyker upp.
Varför deltar aftonbladet.se i kampanjen?
– Det är i allra högsta grad viktigt att uppmärksamma att pressfriheten hotas – i andra länder mördas journalister och sätts i fängelse för saker som de skrivit. I Sverige utmanas den också. Undersökningar som gjorts av Tidningutgivarna visar att det finns riksdagsmän som inte har full koll på vad tryckfrihetens lagstiftning ska innebära, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör aftonbladet.se.
Han fortsätter:
– Pressen ska vara fri från kommersiella- och ägarpåtryckningar men också från staten. Tryckfriheten är grunden för demokrati, inskränks den så inskränks demokratin.