Moderaterna säger nej till spårväg i Uppsala
Publicerad 2020-02-27
Moderaterna i Uppsala säger nej till spårväg.
– Uppsala ska inte låsa sig i kostsam, ålderdomlig teknik som både försämrar stadsmiljön och minskar tillgängligheten till innerstaden, säger Fredrik Ahlstedt (M).
I mars ska ett första inriktningsbeslut tas i frågan om Uppsala kommun ska satsa på spårväg, eller om man i stället ska satsa på det nya BRT-systemet som bygger på förlängda så kallade superbussar.
Nyligen presenterade Uppsala kommun och Region Uppsala resultatet i den utredning som gjorts, och som visar att BRT-systemet inte kommer att vara tillräckligt om Uppsala fortsätter att växa som planer.
Trots resultatet av den utredningen väljer Moderaterna att säga nej till spårväg, i stället vill man att Uppsala kommun går vidare och satsar på BRT-tekniken.
– Vi har varit tydliga med att vi vill se en hållbar finansiering samt en realistisk
linjesträckning och angöring till resecentrum, detta har inte presenterats. Därför säger vi nej till spårväg, säger Therez Almerfors (M) kommunalråd Uppsala kommun.
Får ingen stöttning av Vänsterpartiet
Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet, är förvånad när han får höra om Moderaternas ställningstagande.
– Det förvånar mig att de går emot spårvagnar, och jag vet faktiskt inte riktigt varför man väljer den vägen, säger Tobias Smedberg som inte ställer sig bakom Moderaterna i spårvagnsfrågan.
– Det här är ingenting som vi har pratat med högern om. Vänsterpartiet har hela tiden stått bakom en satsning på spårväg i Uppsala. Visserligen ska alla i partiet får vara med och tycka till, men det skulle förvåna mig om vi kom fram till något annat.
Varför tycker du att spårväg är det bästa alternativet?
– För att utredningen visar klart och tydligt att spårväg är det enda hållbara alternativet. Oavsett vad vi tycker, och vad det kostar, så kommer inte bussar att räcka till i framtiden.
Moderaterna står fortsatt bakom Uppsalapaketet
Enligt Moderaterna, som i stället förespråkar det nya BRT-systemet, är kostnaderna för att bygga spårväg fortfarande oviss.
När det gäller Uppsalapaketet står Moderaterna fortfarande bakom satsningen som bland annat innebär 33 000 nya bostäder och fyrspår mellan Uppsala och Stockholm.
– Uppsala ska inte låsa sig i kostsam, ålderdomlig teknik som både försämrar
stadsmiljön och minskar tillgängligheten till innerstaden, säger Fredrik Ahlstedt (M).