Dubbelpris för Aftonbladet på mediegala
Publicerad 2024-03-20
Vinnarna på mediegalan Årets Dagstidningar 2024 har utsetts.
Aftonbladet tog hem priset i två kategorier: innovation och annonsaffär.
– Vi är så stolta över att ligga i den absoluta framkanten här, sa publisher Lena K Samuelsson inför galan.
När det stod klart att Aftonbladet nominerats i fyra kategorier sade publisher Lena K Samuelsson:
– Aftonbladet är ett lagarbete och allt vad vi gör bygger på det gemensamma. Tillsammans gör vi allt för att lyfta Aftonbladet och jag älskar det framåtlutade, nyfikna kulturen som gör det möjligt. Det är härligt.
På Berns i Stockholm presenterades vinnarna i de nio kategorierna under en gala på onsdagskvällen.
Två gånger fick Aftonbladets medarbetare gå upp på scen och ta emot pris.
Först ut att vinna i sin kategori var Aftonbladets matsajt Godare. Juryn skriver:
”Att skapa genomtänka lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter. Här har man verkligen tänkt på allt och sett styrkan i att fokusera. Hög kvalitet på innehåll kombinerat med praktiska funktioner som samverkar friktionslöst. Vem vill inte vara med som tittare, läsare eller annonsör på denna resa?”
Även Aftonbladets satsning på personalisering av innehåll, där du som läsare kan få mer relevant innehåll, hyllades som årets innovation.
Där lyder motiveringen: ”Äntligen ser vi effekterna av ett intelligent användande av tekniken som ger oss läsare en bättre upplevelse, men som också guidar oss framåt i vår läsning. Det är bra, det fungerar och det ger oss en vilja att komma tillbaka och läsa mer”.
Aftonbladet var totalt nominerade i fyra kategorier. Jonathan Jeppsson nominerades i kategorin årets medieledare och Aftonbladet nominerades till galans helhetspris.
Årets Dagstidning har delat ut av organisationen Tidningsutgivarna sedan 2005.