Telias kunder försov sig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-25

Fick fel tid i mobilen

Ringde inte mobilens väckarklocka i morse?

Du är inte ensam.

Tiotusentalas Telia-kunder kan ha drabbats.

Under morgonen har Telias tidsserver skickat ut fel tid till kundernas telefoner. Vissa har klockor har legat nästan två timmar efter verklig tid.

De Telia-kunder som använder GSM-nätet och har telefonen inställd på automatisk tidszon har råkat ut för problemet.

Misstaget uppstod i natt när ett hårdvarufel uppstod efter ett underhållsarbete.

"Förvirringen total"

– Det har drabbat östra Svealand och Gotland, mellan 01.00 och 08.00, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Patrick Hvid, 45, från Hägersten utanför Stockholm var en av kunderna som fick fel tid i morse.

– Förvirringen var total på morgonen om vilken tid som gällde. Dessbättre hade jag satt på min vanliga väckarklocka i går kväll, säger Patrick.

Problemet ännu inte löst

Eftersom Telia inte vet hur många kunder som använder automatisk tidszon är det omöjligt att säga exakt hur många som drabbats. Men det kan röra sig om tiotusentals.

Man arbetar just nu på att lösa problemet, men företaget kan inte svara på hur lång tid det kommer att ta.

– Just nu skickar vi inte ut fel tid i alla fall. Vi har stängt av den funktionen.

Vad kan ni säga till era kunder som försovit sig?

– Vi tycker det är hemskt beklagligt och ber om ursäkt för de olägenheter som det kan ha medfört, säger Hans G Larsson.

Har du
drabbats?