Beställde latte – blev stämplad som stum
Publicerad 2016-11-28
Johanna Mauritzson skulle beställa en latte – men blev utsatt för en lika ofrivillig som felaktig etikettering av personalen. Nu ber kaffekedjan Starbucks om ursäkt.
– Folk från normen blir handlingsförlamade när de möter människor som avviker från den, säger Johanna.
Det var på söndagen som Johanna Mauritzson, 29, från Örebro skulle ta tåget hem från Stockholm central. På vägen bestämde hon sig för att köpa en latte på Starbucks – där hon tidigare handlat utan några kommunikationsproblem.
När Johanna gick fram till kassan bad hon om papper och penna för att genomföra beställningen, eftersom hon är döv.
– Jag och många döva är experter på att leva bland majoriteten som är hörande och inte kan teckenspråk så vi vet hur vi löser situationer och expert på att försöka skapa samarbete, säger Johanna.
"Blev så uppgiven"
Efter att ha beställt drycken ställde hon sig vid avhämtningsdisken och väntade. Den Starbucksanställde som serverade henne hade inga problem att hitta rätt person – och Johanna slog sig ned för att njuta av sin latte.
Då upptäckte hon texten. På sidan av muggen intill hennes namn hade någon skrivit "Stum".
– Jag blev så uppgiven över sådan okunskap, säger hon.
Johanna menar att många har svårt att förhålla sig till döva.
– Folk från normen blir handlingsförlamade när de möter människor som avviker från den, säger hon.
Det är inte att det stod "stum" istället för "döv" som stör henne. Johanna tycker att det är obehagligt att bli påtryckt etiketter, och tycker inte att någon ska behöva vara med om det.
– Kassören fattade ett beslut över mitt huvud trots jag visade två olika sätt att kommunicera. Trots det tyckte han det var nödvändigt att sätta etikett på mig, säger hon.
Bad om ursäkt
Hon tycker att händelsen är ytterligare ett exempel på den diskriminering döva utsätts för.
– Det bevisar bara att folk är så rädda för att försöka kommunicera eller samarbeta med oss döva så de säger och gör saker över vård huvuden istället och vi döva blir sårade.
Efter händelsen valde Johanna att publicera en bild på muggen på Starbucks Facebooksida. Där bad företaget henne "förbehållslöst om ursäkt" och uppmanade Johanna att skicka sina kontaktuppgifter i ett privat meddelande.
– Ja jag fick åtminstone ett svar och de bad om ursäkt. Sen skickade jag mina kontaktuppgifter och sen har jag inte ännu fått höra något, säger hon.
Aftonbladet söker Johan Rosenblom, landschef för Starbucks i Sverige.