Så köper svenskar sin musik på nätet
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-08
Spotify regerar musikförsäljningen
Svenskarna köper sin musik via nätet.
Men det populäraste sättet att få tag på sin musik är att inte köpa låt för låt utan ett program för så kallad ”strömmning".
Populäraste leverantören av strömmad musik är Spotify som når nästan tre miljoner svenska hushåll, enligt en färsk Sifoundersökning.
Skivsamlingar och murriga hippa skivbutiker i all ära, men vi måste konstatera att i dagens musiksamhälle tillhör det historien – eller de riktigt inbitna musiknördarna och dj–kretsarna.
Idag har svensken sin musik på datorn och shoppar den på nätet. Enligt Statistiska Centralbyrån shoppade nästan 25 procent av de svenska männen och nästan 20 procent av kvinnorna musik på nätet under 2009.
Spotify regerar
Det populäraste sättet för svensken att köpa musik är dock att köpa ett dataprogram för så kallad ”strömmning”. det innebär att användaren av programmet får tillgång till en mängd musik över internet.
Den dominerande leverantören är företaget Spotify som tillhandahåller strömmad musik över internet. Antalet Spotifyanvändare har ökat lavinartat sedan starten 2006, under förra året ökade antalet från 350 000 i februari till 1 500 000 i november och december 2009.
En undersökning från Sifo som publicerades i mars i år visade att 59 procent av svenskarna i åldrarna nio till 34 år hade tillgång till Spotify. Det innebär cirka 2,9 miljoner svenska hushåll.